کلوپ ویدیو

اياصوفيه از موزیم به مسجد تبديل می شود + ویدیو

© Sputnik / Burcu OkutanAyasofya
Ayasofya - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای امور خارجه ترکیه اجازه تبديل ساختمان اياصوفيه از موزیم به مسجد را صادر نمود. اين ساختمان از سال 1934 تا کنون به عنوان موزه شناخته شده بود.

شورای امور خارجه ترکیه اجازه تبديل ساختمان اياصوفيه از موزه به مسجد را صادر نمود. اين ساختمان از سال 1934 تا کنون به عنوان موزه شناخته شده بود.

به گزارش اسپوتنيک به نقل از سی ان ان ترک ، شورای امور خارجه ترکیه (دیوان عالی اداری) تصمیم سال 1934 توسط آتاتورک مبنی بر تبدیل کلیسای جامع اياسوفيا در استانبول به موزه را لغو کرد.

این کانال خبري گزارش می دهد: "شورای دولتي ترکیه تصمیم سال 1934 مبنی بر تبدیل اياصوفيه به موزه را لغو کرد".

رئیس جمهور ترکیه ، طیب اردوغان پیش از این اظهار داشت كه منتظر تصمیم شورای كشور مبنی بر احتمال تغییر وضعیت اياسوفیا و تبدیل آن از یك موزه به مسجد مي باش.

وزیر امور خارجه ترکیه پیش از این اظهار داشت كه كشور وی حق دارد وضعیت کلیسای جامع را تغییر دهد و آن را به مسجد تبدیل كند، بدون آنكه نظر سایر كشورها را در نظر بگیرد.

ايا سوفیا در 27 دسامبر 537 به عنوان کلیسا افتتاح شد. کلیسای جامع بیش از هزار سال بزرگترین معبد جهان مسیحی بوده است. پس از آن که عثمانی ها قسطنطنیه و سقوط امپراتوری بیزانس را در سال 1453 به دست گرفت ، کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، اما از سال 1934 این بنا با حکم بنیانگذار دولت مدرن ترکیه، کمال آتاتورک، به موزه تبدیل شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

​هنوز عبادت نماز در این کلیسا موزیم مطرح بحث نیست. اما اکنون بعد از تغییر هویت این کلیسا موزیم، رهبری ترکیه می تواند موقف آنرا تغییر بدهد و موزیم را به مسجد مبدل نماید.

تصمیم شورای دولتی ترکیه: ایاصوفیه در مالکیت بنیاد سلطان فاتح محمدخان بوده و به عنوان مسجد در اختیار جامعه گذاشته شده است. شورای دولتی ترکیه: ایاصوفیه به عنوان مسجد در سند ثبت شده و این قابل تغییر نیست.

تصمیم شورای دولتی ترکیه: مانع تراشی برای استفاده از اموال غیرمنقول و حقوق متعلق به بنیاد که در اختیار عموم گذاشته شده است، میسر نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала