صالح: مردم از وجود معادنی خبر دارند که ثبت وزارت معادن نیست

© Photo / دولت سازامرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز
امرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امرالله صالح؛ معاون نخست ریاست‌جمهوری می‌گوید، وقت آن رسیده که افغانستان از منابع زیر زمین خود استفاده کند. او گفته که مردم از وجود معادنی خبر دارند که در وزارت معادن ثبت نیست.

به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که کابینه به هدف جلوگیری از «آشوب و فتنه» که ریشه در بهره‌گیری بی‌رویه و غیررسمی از معادن و منابع زیرزمینی دارد،  قرار صادر کرده است تا والیان روایت مردم از معادن محلی را در کم‌تر از ده روز گردآوری کنند و به وزارت معادن و پترولیم بسپارند.

معاون اول ریاست جمهوری روز سه‌شنبه، هفدهم سرطان در یادداشتی در فیس‌بوک خود نوشته است در بسیاری از محلات مردم از وجود معادن آگاهی دارند، اما در وزارت معادن ثبت نیست.

به گفته‌ی او، برخی از «تشنجات کوچک و متوسط» به نوع دست‌رسی به این منابع رابطه دارد.

امرالله صالح، اولویت‌های کاری‌اش را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
امرالله صالح، اولویت‌های کاری‌اش را اعلام کرد

امرالله صالح گفته است که روایت‌های برخاسته از سینه‌ها و حافظه‌ی مردم در مورد منابع طبیعی و نوع دید آن‌ها درباره استخراج معادن، دولت را در تدوین پالیسی جدید کمک خواهد کرد.

صالح در ادامه نوشته است: «برخی‌ها فکر می‌کنند ما ملت کجکول به دست هستیم، اما وقتی به پهنای این داشته‌های مادی نگاه شود واضح می‌گردد که ما ملت نشسته بر روی گنجیم و دست ما به ناحق دراز است. نباید نسل در نسل از این داشته تنها قصه کنیم.»

امرالله صالح در پایان این یاداشت تأکید کرده است که زمان آن فرا رسیده است تا «داشته‌های پنهان ما» از زیر خاک بیرون شوند و پیش از آن‌که نسل دیگری تنها با «قصه گفتن» زیر خاک بروند.

گفته می‌شود در حال حاضر برخی معادن کشور به گونه غیر قانونی و توسط گروه‌های مسلح مخالف دولت استخراج می‌شود.

از سوی دیگر براساس گزارش‌ها، بخشی از عواید معادنی که توسط دولت استخراج می‌شود، به دلیل وجود فساد در قراردادها، حیف و میل می‌شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала