"عقب زدن ترامپ." روسیه را به خاطر ناکامی امریکایی ها در افغانستان مجازات خواهند کرد

© AP Photo / Terry Ashe"عقب زدن ترامپ." روسیه به خاطر ناکامی امریکایی ها در افغانستان مجازات خواهند کرد
عقب زدن ترامپ. روسیه به خاطر ناکامی امریکایی ها در افغانستان مجازات خواهند کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمپاین نو ضد روسی در ایالات متحده در حال گسترش است. این بار "دست مسکو" را در افغانستان مشاهده کردند. روسیه را به تمویل مالی طالبان، رئیس جمهور دونالد ترامپ را - به عدم فعالیت جنایتکارانه، ادارات استخباراتی امریكا – فاش شدن اطلاعات محرم – متهم میکنند. اینکه چه کسی و چرا همه اینها را دامن می زنند و چرا، در واقع، قبل از همه، ترامپ زیر ضربه قرار قرار دارد ، خبرگزاری اسپوتنیک در این مطلب بررسی کرده است.

معامله مشکوک

چند ماه پیش، دونالد ترامپ موافقت نامه ای با جنبش تندرو طالبان * به عنوان کارت اصلی سیاست خارجی ترامپ ارائه کرد. بارک اوباما، طی مدت دو دوره نتوانست جنگ را در افغانستان خاتمه دهد - به نظر می رسید که رئیس جمهور جمهوری خواه به زودی جنگ را پایان خواهد داد. در ازای عقب نشینی اردوی آمریكا از كابل ، طالبان موافقت كردند كه بر نیروهای امریکایی حمله نخواهد کرد و با شرایط معین با حکومت افغانستان وارد مذاکره خواهند شد.

مسکو - اسپوتنیک افغانستان
استقبال مسکو از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان

تماس مستقیم واشنگتن با اتنروان از تحریک طالبان * واکنش های متفاوتی را در جهان برانگیخته است. در اروپا، آسیا و خود ایالات متحده، کاخ سفید را به دلیل توافق با تروریست ها مورد انتقاد قرار گرفته است. ترامپ خود را تبرئه می کرد: جنگ در افغانستان تقریبا بیست سال در جریان است، طالبان از بین نه رفته اند، ما باید به دنبال راه هایی برای حل آن باشیم. و هر قدر هم که این توافق نامه را می کردند، هیچ کس استدلال نمی کرد که زمان آن فرا رسیده که سربازان امریکایی باید به خانه برگردند.

در روسیه، نسبت به این با بی طرفی برخورد میکردند. سرگئی لاوروف گفت که مسکو از روند صلح استقبال می کند. علاوه بر این، مقامات روسی آمادگی شان را جهت مساعدت ابراز داشتند.

و یکبار دیگر "دست مسکو"

اما اینطور نبود، تندروها مشروعیت حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند و همچنین رئیس جمهور اشرف غنی از تحقق شرایط موافقت نامه شانه خالی میکند.

چندین بار، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده وارد کابل شد. در اواخر ماه فبروری، وزیر امور خارجه مایك پومپئو به افغانستان آمد. همه جناح های درگیر را متقاعد می ساخت که توافق نامه را نقض نکنند. روند صلح از سر گرفته شده است، اما پاندیمی کرونا ویروس مساله افغانستان را در حاشیه قرار داده است.

این مساله در هفته گذشته به خط مقدم سیاست جهانی بازگشت. نیویورک تایمز گزارش داد که ستیزه جویان طالبان * مخفیانه با آژانس های اطلاعاتی روسیه همکاری می کردند - گویا به دستور مسکو، آنها نظامیان امریکا را می کشتند. استخبارات امریكایی پول زیادی را هنگام بازداشت طالبان یافت. این روزنامه می نویسد که آنها در جریان تحقیق، اعتراف کردند که پول را از روسها دریافت کرده اند.

عضو کنگرس: امریکا در مورد ارتباط روسیه و طالبان از تاریخ درس بگیرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو کنگرس: امریکا در مورد ارتباط روسیه و طالبان از تاریخ درس بگیرد

در تحقیق این روزنامه گفته می شود:" سال گذشته بیست امریکایی در افغانستان کشته شدند، اما تا به حال روشن نیست که در پشت سر کدام قتل ها پول روسیه قرار داشت." به گفته خبرنگاران، هیچ مدرک مستقیمی از روابط مسکو با طالبان وجود ندارد. منابع اطلاعاتی این انتشارات را افشا نکرده است.

چند روز بعد، نیویورک تایمز جزئیات جدیدی را اعلام کرد. در ادعاهای اطلاعات امریكا گفته می شود كه وارد طرح های مالی شده اند كه براساس آن، طالبان از روسیه پول دریافت كرده اند. ولی، این روزنامه مجدداً خبرچین را افشا نکرد.

فریب کاری امریکایی

به دنبال نیویورک تایمز، انتشارات برجسته امریکا به این موضوع چسپیدند. نویسندگان اکثر مقالات اعتراف می کنند که صحبت درباره فرضیات مطرح می باشد - " گناه روسیه را باید ثابت کرد."

ضربه اصلی به ترامپ وارد گردید - وی ظاهرا از روابط مسکو با طالبان اطلاع داشت و هیچ کاری نکرد. این نشریه ادعا می کند که سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده در جنوری به رئیس جمهور اطلاع داده اند، اما او همه چیز را نادیده گرفته است.

ترامپ اعلام داشت که استخبارات این اطلاعات را در اختیار وی قرار داده، اما نسبت به شک و تردید درباره آنها هشدار داد. وی در توییتر اظهار نظر نمود: "احتمالاً یک مورد دیگر جعل کاری مربوط به روسیه است. جعل کاری دیگری از نیویورک تایمز که همیشه جمهوری خواهان را به شکل بد افشا می کند."

زلمی خلیل‌زاد به کابل آمد - اسپوتنیک افغانستان
نماینده امریکا با طالبان و دولت کابل ملاقات می کند

واشنگتن پست نوشت که رئیس جمهور حتی در یک نشست خصوصی شورای امنیت ملی ایالات متحده شرکت کرده است. در آن، سیاستمداران و سازمان های اطلاعاتی به دنبال راه هایی برای مقابله با مسکو بودند، اما به مصالحه دست نه یافتند.

به پیشواز انتخابات

این داستان به سرعت به موضوع اصلی تبلیغات انتخاباتی ایالات متحده مبدل گشت. جو بایدن ترامپ را به خیانت به سربازان امریکایی متهم كرد. و وعده داد: "اگر من به صفت رئیس جمهور انتخاب شوم، ولادیمیر پوتین واکنش مناسب دریافت خواهد کرد، ما اقدامات جدی علیه روسیه انجام خواهیم داد."

رئیس مجلس نمایندگان نانسی پلوسی تهدید کرد که ترامپ از این کار دور نمی شود و در عین حال برای مجازات روسیه پیشنهاد داد: "ما باید تحریم ها را اعمال کنیم. همین حالا."

مسکو با خویشتن داری واکنش نشان داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در مورد این موضوع چنین تبصره نمود: " در واشنگتن اکنون چیزهای زیادی به مشکل قابل توضیح رخ می دهد."

ستانکزی: برای مذاکرات با امریکا و طالبان به هیچ پیش‌شرطی نیاز نیست - اسپوتنیک افغانستان
ستانکزی: برای مذاکرات با امریکا و طالبان به هیچ پیش‌شرطی نیاز نیست

سفارت روسیه در ایالات متحده خاطرنشان كرد كه نشرات كار دیپلمات های ما را پیچیده تر می كند. برخی از کارمندان حتی تهدید شده بودند.

به گفته آندری سرنکو، کمپاین ضد روسی ساختگی و ثابت نشده است. این متخصص یادآوری می کند که دولت ها خود سالها از تندروها حمایت می کردند: دفتر طالبان * در قطر ده سال پیش با پول امریکا افتتاح شد.

این سیاست دان توضیح می دهد: "بی شرمی در این است که در حالی که با اجازه واشنگتن، دفتر نمایندگی جهادیون در قطر راه‌اندازی شد، سربازان امریکایی با آنها می جنگیدند. یعنی نظامیان ناتو به دست طالبان کشته می شدند و مقامات امریکایی در عین حال به آنها پول می دادند."

سرنکو خاطرنشان می کند، علاوه بر ایالات متحده، ایران و پاکستان نیز با طالبان ارتباط مستقیمی دارند. امریکایی ها می دانند که تهران و اسلام آباد بودجه شبه نظامیان را تأمین می کنند، اما هیچ اقدامی انجام نمی دهند.

این کارشناس خاطرنشان می کند: "طالبان توسط پاکستان از نظر سیاسی و نظامی کنترل می شوند. ممکن است قتل سربازان امریکایی به دستور آنها رخ داده باشد. اما واشنگتن اسلام آباد را با تحریم ها تهدید نمی کند."

روسیه به عقیده وی، مانند ایالات متحده و پاکستان با طالبان در ارتباط است. سرنكو گفت: "مسكو مرتباً در حل و فصل مساله افغانستان میانجیگری را پیشنهاد كرده است. اما واشنگتن دوست ندارد وقتی كسی در كنار آنها با طالبان کار می كند. آنها به انحصار دوستان و دشمنان در افغانستان نیاز دارند."

برد طالبان

عمر نثار، مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر، معتقد است که حمله نوبتی به روسیه با کارزار انتخاباتی در ایالات متحده مرتبط است.

وی می گوید: "مطابق نظریه که دامن زده میشود، روسها برای کشتن سربازان امریکایی به تندروان پول پرداخت می کردند تا روند صلح در افغانستان را مختل کنند. اگر مسکو واقعاً آن را می خواست، آنگاه راههای کم خطری پیدا می کرد.

خلیلزاد: تبادله زندانیان بخشی از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان است - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد: تبادله زندانیان بخشی از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان است

آنچه که به معامله امریکایی ها با طالبان مربوط میگردد، به گفته این کارشناس، این توافق در حال حاضر بدون آن با رکود مواجه است. این دانشمند سیاسی معتقد است: "مقامات افغانستان شرایط خاص خود، و طالبان شرایط – خودشان را پیشکش میکنند. اصلاً، توجه هر دو طرف بر انتخابات ایالات متحده متمرکز است. آنها می فهمند که اگر ترامپ برود ، بایدن می تواند توافق را به طور کامل لغو کند."

عمر نثار باور دارد، در هر گونه آرایش، طالبان در برد قرار دارند. امریکایی ها مشغول کاهش قطعات شان در افغانستان هستند. ابرقدرت به گذشت ها تن داد. این موضعگیری تندروها را تقویت می کند، مهم نیست که چه کسی دفتر بیضی را احراز خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала