همکاری ترانزیتی محور رایزنی غنی با رئیسان جمهور ترکمنستان و آذربایجان

© ارگ ریاست جمهوری همکاری ترانزیتی محور رایزنی غنی با رئیسان جمهور ترکمنستان و آذربایجان
همکاری ترانزیتی محور رایزنی غنی با رئیسان جمهور ترکمنستان و آذربایجان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به ابتکار رئیس جمهور افغانستان نشست سه جانبه افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان برگزار شد.
ویدیو کنفرانس عبدالله، غنی و خلیلزاد درباره صلح - اسپوتنیک افغانستان
ویدیو کنفرانس عبدالله، غنی و خلیلزاد درباره صلح

به گزارش اسپوتنیک، ارگ ریاست جمهوری افغانستان نوشت: نشست سه جانبه میان رئیسان جمهور کشورهای افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان به ابتکار رئیس جمهور غنی، از طریق ویدیو کنفرانس دایرگردید. در این ویدیو کنفرانس رئیس جمهور غنی ضمن خوش آمدید به الهام علی اوف رئیس جمهور آذربایجان و قربان قلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، از حمایت های این دو کشور در زمینه های همکاری های همه جانبه و حمایت از دهلیز راه لاجورد تشکر کرد.
در ادامه این خبرنامه آمده است، که رئیس جمهور غنی از قربانقلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان بخاطر امتداد خط آهن به بنادر تورغندی و آقینه تشکر کرد و گفت که از این راه ما میتوانیم به آذربایجان وصل شویم. همچنان از رئیس جمهوری ترکمنستان بخاطر ایجاد لابراتوارهای تست کرونا در بنادر اندخوی و تورغندی قدردانی نمود. غنی همچنان از الهام علی اوف رئیس جمهور آذربایجان بخاطر برگزاری نشست سران جنبش عدم انسلاک از طریق ویدیوکنفرانس به منظور هماهنگی بیشتر کشورهای عضو در خصوص مبارزه با ویروس کرونا، تشکر کرد.
ریاست جمهوری افغانستان در این خبرنامه می نویسد: رئیس جمهور کشور با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور الهام علی اوف در رابطه به ایجاد کمیته کاری مشترک کشورهای افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان، گفت که کمیته مشترک در سطح وزرای ترانسپورت سه کشور، در خصوص اتصال منطقه یی و انکشاف خط آهن، فایبر نوری و ترانسپورت کار می کنند و گزارش های ربع‌وار خویش را در سطح عالی به منظور حل مشکلات و جلوگیری از احتمال بیروکراسی، به رؤسای جمهوری این سه کشور شریک خواهند ساخت.
رئیس جمهور گفت، که افغانستان در بخش های تجارت و سرمایه گذاری، آماده کار مشترک با سکتور خصوصی آذربایجان و ترکمنستان است. وی افزود که سرمایه گذاران و تاجران کشورهای آذربایجان و ترکمنستان در زمینه های سنگ مرمر و زراعت در افغانستان سرمایه گذاری نمایند، زیرا ما پلان داریم که یک اعشاریه چهار میلیون هکتار زمین را آباد و قابل زراعت بسازیم.
رئیس جمهور کشور همچنان از رؤسای جمهور آذربایجان و ترکمنستان خواست که در کشورهای شان تسهیلات گمرکی را برای تاجران افغان فراهم نمایند. وی با اشاره به ارزش خط آهن، گفت که افغانستان بخاطر انکشاف اقتصادی، به طول چهارهزار تا شش هزار کیلومتر خط آهن ضرورت دارد و همکاران بین المللی ما در این بخش آمادگی های خویش را نشان داده اند.
رئیس جمهور تصریح کرد که افغانستان معادن بزرگ آهن دارد که در این بخش دولت ها و سکتور خصوصی کشورهای افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان میتوانند کار مشترک و سرمایه گذاری نمایند. وی افزود که وزرای این سه کشور بخاطر سرمایه گذاری در بخش های مختلف، مشترکاً کار می نمایند.
رئیس جمهور غنی گفت که ما در افغانستان هشت بندر خشکه را معیاری خواهیم کرد و امریکا، اتحادیه اروپا و بانک انکشاف آسیایی بخاطر کمک دربخش تضمین های مالی آماده اند. وی افزود که ما در بخش انکشاف انرژی، پیشرفت های خوبی داشته ایم و اطمینان داریم که در کنار پروژه تاپی، دهلیز انرژی از از طریق افغانستان به پاکستان و هند را ایجاد خواهیم کرد.
محمد اشرف غنی پیشنهاد قربان قلی بیردی محمدوف را در خصوص ایجاد دهلیز فایبر نوری مهم خواند و گفت که این کار در آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و حتی تا چین، تغییر مثبت می آورد.
رئیس جمهور غنی در پایان سخنانش گفت، که ما در خصوص مذاکرات صلح متعهد هستیم و برای تامین صلح پایدار جدی کار می کنیم. وزارت امور خارجه افغانستان در رابطه به مذاکرات صلح با وزرای ۱۸ کشور همسایه و کشورهای منطقه، نشست های را انجام خواهد.
سپس الهام علی اوف رئیس جمهور آذربایجان، ابتکار رئیس جمهور غنی را در رابطه به برگزاری نشست سه جانبه، ستایش کرد و گفت که این نشست میان سه کشور بخاطر بررسی همکاری کنونی و انکشافات آینده مفید می باشد. وی افزود که آذربایجان با افغانستان و ترکمنستان روابط نزدیک دوستانه و تجارتی دارد و از سال ۲۰۰۲ به اینسو، سربازان آن کشور در چوکات نیروهای ناتو برای صلح و ثبات افغانستان کار می کنند.

در این نشست سه جانبه قربان قلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، برگزاری چنین کنفرانس ها را بخاطر هماهنگی بهتر، همکاری و ارتباط میان این سه کشور مهم خواند و گفت که کشورهای افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان در راستای مبارزه با ویروس کرونا همکاری و هماهنگی بهتر داشته اند.
رئیس جمهور ترکمنستان گفت که بخاطر جلوگیری از ویروس کرونا، در مرزهای سرحدی شان تلاش های بیشتر را انجام داده اند. وی افزود که من از هر دو رئیس جمهور تشکر می کنم که بخاطر مبارزه بهتر با ویروس کرونا از ترکمنستان حمایت کردند.
یادآوری می کنیم، که پروژه «Lapis Lazuli» برنامه ایجاد کریدور ترانزیتی بین‌المللی با حضور افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان است که در سال 2012 معرفی شده است.

توافقنامه ایجاد این کریدور در ماه نوامبر سال 2017 در شهر «عشق آباد» در قالب هفتمین کنفرانس همکاری اقتصادی افغانستان به امضا رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала