سفیر روسیه در کابل به اسپوتنیک: طالبان باید پیشوند نظامی را فراموش کنند + ویدیو

Дмитрий Жирнов посол рф в афганистане
Дмитрий Жирнов посол рф в афганистане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دمیتری ژیرنوف سفیر فدراسیون روسیه در افغانستان، در یک گفتگوی ویژه با خبرگزاری اسپوتنیک دربارهٔ برنامه‌های کاری، پروسهٔ صلح و نقش کشورهای منطقه در آن سخن گفت.

در آغاز ماه می شما به عنوان سفیر روسیه در افغانستان به کابل رسیدید. چه کارهایی در پیش رو دارید؟

هر کس به عنوان سفیر گماشته شود می خواهد در تقویت روابط بین کشورها سهیم باشد. من از دید حرفه ای خوش‌شانس هستم، چرا که مرا در کشوری منصوب کره اند که در آستانهٔ یک تحول بنیادی قرار دارد. به زودی گفت و گوهای صلح بین افغانستانی باید اینجا آغاز شود و امیدوارم سرانجام صلح در افغانستان برقرار شود. من همه تلاش های مربوط به ما را خواهم کرد تا چنین کاری انجام شود.

چین به طور جدی در افغانستان سرمایه گذاری می کند (پروژه‌هایی برای استخراج مس و نفت در رودخانه آمو، ارایه کمک‌های بدون بازگشت، سرمایه گذاری در امنیت افغانستان و غیره). افغانستان برای چین به عنوان یک پیوند راهبردی در پروژه‌های کلانش مانند یک کمربند یک راه و دهلیز اقتصادی چین و پاکستان از اهمیت زیادی برخوردار است. حضور اقتصادی چین در افغانستان چگونه می تواند بر منافع روسیه و ایالات متحده تأثیر بگذارد؟

ما به خاطر افغانستان چه از دید سیاسی و چه از دید اقتصادی با هیچ کس رقابت نمی کنیم. افغانستان متعلق به مردم افغانستان است. هنگامی که روند صلح پیشرفت می‌کند و شرایط برای بهبود  وضعیت اقتصادی افغانستان بوجود می آید، هرچه کشورها بیشتر به همکاری با افغانستان علاقه نشان دهند، برای همه بهتر است. همانطور که افغانستانی ها می گویند، «با یک گل بهار نمی‌شود».

چین و ایالات متحده رقبای راهبردی و اقتصادی در منطقه هستند. شما درباره تأثیرگذاری این رقابت بر افغانستان چه می توانید بگویید؟

در حال حاضر سخن‌های بیشتری درباره چنین رقابت وجود دارد. اما فضا برای همه کفایت می‌کند. پتانسیل اقتصادی افغانستان بسیار زیاد است. اگر جنگ نمی بود، یک کشور مرفه و ثروتمند می بود. بر می‌گردیم به پرسش شما، مشخص است که هرکس به دنبال جایگاه خود است. این یک مسأله طبیعی است.

آیا کرونا ویروس بالای اقتصاد افغانستان تاثیر گذاشته است و اگر چنین است، کدام بخش ها زیر تاثیر قرار گرفته اند؟

بی گمان زیر تاثیر قرار داده است. متاسفانه شمار بیماران خیلی سریع در حال رشد است. همهٔ بخش‌ها رنج می برند. ما نمی‌توانیم بی‌تفاوت بمانیم. روسیه برای شناسایی ویروس کرونا دستگاه‌هایی را به افغانستان اهدا کرد. ما سهم متوسط ​​خود را در اینجا در سفارت انجام دادیم، با کمک به یکی از یتیم خانه‌ها در کابل.

کرونا در افغانستان؛ 953 کارمند رسانه‌ی به کووید-19 مصاب شده اند - اسپوتنیک افغانستان
کرونا در افغانستان؛ 953 کارمند رسانه‌ی به کووید-19 مصاب شده اند

چگونه بیرون شدن از اپیدمی، بر تقسیم دوبارهٔ بازارهای فروش و حوزه‌های تاثیرگذاری اقتصادی در افغانستان تاثیر خواهد کرد؟

من فکر می کنم، اکنون باید درباره تقسیم بازار فکر نکنیم. این کشور در جنگ غوطه‌ور است که از آن باید هر چه سریعتر بیرون کشیده و بیرون شود. دیگر این که ویروس کرونا پی در پی ضربه می زند. دیروز یک ضرب‌المثل افغانستانی شنیدم: زمستان می گذرد ، اما روسیاهی به ذغال می‌ماند". عواقب جنگ  و ویروس کرونا در زمینه اقتصادی و اجتماعی و بشردوستانه بسیار شدید خواهد بود. باید درباره آن فکر شود.

لغو تحریم ها علیه طالبان و دستیابی به توافقنامه صلح با کابل این امکان را به طالبان می‌دهد که به طور قانونی در زندگی سیاسی این کشور شرکت کنند و در جامعه افغانستان ادغام شوند. پیش از این، درباره بازگشت مشروع طالبان به افغانستان و مشارکت کامل آنها در زندگی این کشور، دیدگاه‌های گوناگونی در جامعه افغانستان بیان شده بود. حالا جامعه افغانستان چقدر آماده است که طالبان را به عنوان یک نیروی سیاسی تمام‌عیار بپذیرد؟

آیا جامعه افغانستان آماده است؟ این پرسش را باید از خود افغانستانی ها پرسید. این کشور آنها است. آنها در آن زندگی می‌کنند، آن را رهبری کرده و روند صلح را پیش می برند. در هر صورت، این اتفاق دیدگاه وجود دارد که مذاکرات بین افغانستانی بستری است، که براساس آن، طالبان می‌توانند به طور کامل در جامعه افغانستان ادغام شوند. نه به عنوان یک نیروی نظامی – سیاسی. بلکه به عنوان یک نیروی سیاسی... یعنی پیشوند «نظامی» باید از بین برود و از طریق مکانیسم های دموکراتیک به عنوان یک نیروی قانونی خود را ثابت کنند.

مهمترین هدف توافقنامه امریکا با طالبان نجات جان سربازانش است - اسپوتنیک افغانستان
مهمترین هدف توافقنامه امریکا با طالبان نجات جان سربازانش است

چگونه توافق نامه صلح بین طالبان و کابل می تواند بر پیوندهای افغانستان با پاکستان و اوضاع منطقه تأثیر بگذارد؟

امیدواریم و انتظار داریم که تأثیر مطلوبی داشته باشد. اسلام آباد شریک مهم ما است. ما با هم خوب کار می کنیم. پایان جنگ داخلی در افغانستان و ایجاد یک دولت فراگیر توانمند، به همه طرفها امکان می‌دهد تا چنین همکاری‌هایی را انجام دهند که به شکست تروریست های بین المللی در منطقه و نابودی قاچاق مواد مخدر کمک کند.

با ورود شما، شیوه تبلیغات در شبکه های اجتماعی سفارت روسیه در کابل تغییر کرده است، نشرات غیررسمی آغاز شده است. چه دلیلی دارد؟

هیچ فتنه سیاسی وجود ندارد. وقتی رسیدم، دیپلمات‌های جوانی که نظارت بر شبکه های اجتماعی سفارت را دارند به من نزدیک شدند و گفتند، که هم افغانستانی‌ها و هم روس‌ها علاقه زیادی به کار ها و زندگی سفارت نشان می دهند. ما تصمیم گرفتیم که آنها را با زندگی خود آشنا کنیم. من هرگز در کابل نبوده ام و وقتی که رسیدم از قلمرو سفارت بسیار تعجب کردم. شاید شما اینجا یک باغچه شکوفه را ببینید. در اینجا هیچ درختی نیست که وجود نداشته باشد: سیب، گیلاس ، آلوبالو، زردآلو و توت. دیروز در اینجا قدم می زدم، حتی انجیر پیدا کردم.

از شما بسیار سپاسگزاریم از این که وقت تان را برای ما اختصاص دادید. برای شما آرزوی کار خوب و پر بار داریم.

از شما بسیار سپاسگزارم. من می خواهم برای تمام مخاطبان فراوان اسپوتنیک، آرزوی سلامتی و بهترین‌ها را داشته باشم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала