حادثه در رودخانه گالوان منحصراً توسط طرف هندی تحریک شده است

© Photo / NASAحادثه در رودخانه گالوان منحصراً توسط طرف هندی تحریک شده است
حادثه در رودخانه گالوان منحصراً توسط طرف هندی تحریک شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سون ویدونگ، سفیر چین در هند اعلام داشت، مسوولیت درگیری مرزی که منجر به تلفات و زخمی شدن مرزبانان شد، هند بردوش دارد. وی در مصاحبه با نشریه هندی، موضعگیری چین را به تفصیل ارایه کرد و نشان داد كه هند عمل تحریک آمیز را تحریک کرده و توافق نامه را نقض نموده است.

دهلی نو، 26 جون - سفیر چین در هند، سون ویدونگ در تاریخ 25 جون، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری Press Trust of India هند، بر حادثه در مرز چین و هند تبصره نمود. وی خاطرنشان کرد: اخیراً درگیری شدید در دره رودخانه گالوان در بخش غربی مرز چین و هند اتفاق افتاد که منجر به تلفات و مجروحیت مرزبانان شد. طرف چینی این را نمی خواست. این حادثه منحصراً توسط طرف هندی تحریک شده است و مسئولیت آن بر عهده طرف چینی نیست.

پس از درگیری در منطقه مرزی چین و هند؛ توافق دوکشور با حل مناقشه از طریق گفتگو - اسپوتنیک افغانستان
پس از درگیری در منطقه مرزی چین و هند؛ توافق دوکشور با حل مناقشه از طریق گفتگو

سون ویدونگ مجدداً رویکرد و موضعگیری چین را تکرار کرد: اول اینکه صحنه این حادثه در سمت چینی است که در خط کنترل واقعی در بخش غربی مرز چین و هند وجود دارد، یعنی هندی ها اولین کسانی بودند که از مرز عبور کردند. ثانیا، نقض توافق نامه ها از طرف هند منجر به وخیم تر شدن اوضاع شد، یعنی هندی ها اولین کسانی بودند که تحریک کردند. سوم اینکه، حمله وحشیانه اردوی هند به مرزبانان چین باعث درگیری شدید شد، یعنی هندی ها اولین کسانی بودند که نزاع را شروع کردند. چهارم اینکه طرف هندی تعدادی از توافقات و توافق نامه ها را بین کشورها نقض کرد، یعنی هندی ها اولین کسانی بودند که آنها را نقض کردند.

سون ویدونگ خاطرنشان ساخت که در این حادثه روشن است که چه کسی برحق است و چه کسی مقصر است، مسئولیت آن بر عهده طرف چینی نیست. اردوی هند از مرز عبور کرد، عمل تحریک آمیز راه اندازی کرد و به مرزبانان چین حمله کرد و بدین ترتیب توافق های دو جانبه در مورد مرزها و همچنین نورمهای اساسی روابط بین الملل را نقض کرد. چین خواستار این است كه هند تحقیقات كامل انجام دهد، محركان را به شدت مجازات كند، نظم را در واحدهای مقدم برقرار كند و هرگونه اقدامات تحریك آمیز را فوراً متوقف كند تا اینگونه حوادث تکرار نشود.

 آیا گروه BRICS می تواند به حل مناقشه مرزی بین چین و هند کمک کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا گروه BRICS می تواند به حل مناقشه مرزی بین چین و هند کمک کند؟

طبق گفته Sun Weidong، چین و هند تمایل دارند که بتوانند به درستی اختلافات را حل کنند. در حال حاضر، وضعیت در منطقه مرزی چین و هند به طور کلی پایدار و تحت کنترول است. طرف چینی امیدوار است که با هند ملاقات کند، از اقداماتی که می تواند اوضاع را در مرز پیچیده کند، خودداری کند و با اقدامات واقعی ثبات را در مناطق مرزی تضمین می کند.

سفیر چین خاطرنشان کرد: چین و هند دو کشور در حال انکشاف هستند که جمعیت آنها بیش از یک میلیارد نفر است، اینها دو اقتصاد بازار نوظهور اند که به آنها رسالت تاریخی دارند، تا به پیشرفت و بهبود خود دست یابند. سون ویدونگ گفت: "ما قصد داریم مساعی را با طرف هندی به این منظور متحد سازیم، تا به تاسی از وحدت دیدگاههای رهبران دو کشور، اوضاع موجود را بطور لازم حل کنیم، در کنار هم از صلح و ثبات در مناطق مرزی دفاع کنیم و به توسعه سالم و پایدار روابط چین و هند مساعدت نمائیم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала