بولتون: ترامپ معتقد است که آمریکا در افغانستان "شکست خورده "و باید از آنجا خارج شود

© REUTERS / Leah Millisبولتون: ترامپ معتقد است که آمریکا در افغانستان "شکست خورده "و باید از آنجا خارج شود
بولتون: ترامپ معتقد است که آمریکا در افغانستان شکست خورده و باید از آنجا خارج شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در کتاب جدیدش به نام «اتاق اتفاق» گفته است که رئیس جمهور آمریکا معتقد است كه ارتش آمریكا در افغانستان شکست خورده و خواستار خروج هرچه زودتر نیروها از آنجا شده است.

به گزارش اسپوتنیک، جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی رییس جمهور ایالات متحده امریکا حدود ده ماه پس از برکناریش کتابی از دوره ماموریت خود نگاشته که دو فصل آن دربرگیرنده سیاست دونالد ترامپ درباره روابط با افغانستان، گفت وگوهای صلح با طالبان، چگونگی حضور و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان است

در بخشی از خاطرات بولتون آمده است، رئیس جمهور در نشستی از جیمز ماتیس "وزیر دفاع آنوقت"  پرسید که وی پیروزی در افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کند؟ . ماتیس پاسخ داد كه عدم حمله به ارتش آمریكا برای ما به معنی پیروزی است و جمله "پایان جنگ" به جای "عقب نشینی سربازان" را پیشنهاد كرد.

بولتون همچنین در کتابش افزوده است: ترامپ در این نشست گفت: حضور ما در افغانستان نمایش وحشت است. باید بیرون شویم. یک انسان احمق به نام جورج بوش این کار را کرده است. جیمز ماتیس گفت که داعش در افغانستان است، اما ترامپ گفت بگذارید روسیه به آنها رسیدگی کند.

آقای بولتون نوشته است: «ترامپ به من گفت: میلیون ها تن کشته شدند، چندین تریلیون دالر هزینه شد. اما نمی توانیم پیروز شویم. گفتند که شش ماه دیگر در افغانستان می مانیم؛ اما تا کنون ضربه می خوریم.»

ترامپ و کیم جونگ اون پس از امضای سند نهایی اجلاس سنگاپور - اسپوتنیک افغانستان
بولتون: ترامپ در دیدار با رهبر کوریای شمالی بیشتر به فکر عکس گرفتن بود

جان بولتون در بخشی از کتابش می نگارد که ترامپ با آن که تهدید های برخاسته از هراس افگنی را در افغانستان می دانست، اما برخلاف دیدگاه مشاوران و مقام های بلند پایه آمریکایی در نشست ها درباره افغانستان بیشتر بر بیرون شدن کامل نظامیانش تاکید می کرد.

بولتون در بخش دیگر خاطراتش آورده است: ترامپ حتی قبل از انتخاب به عنوان رئیس جمهورآمریکا، به خروج سربازان آمریکایی از "نقاط داغ" برای ختم "جنگ های بی پایان" در خارج از کشور که شامل طولانی ترین درگیری مسلحانه در افغانستان است ، دفاع می کرد. بولتون در کتاب خود توضیح می دهد که چگونه رئیس دولت مرتباً خواستار تدوین برنامه هایی برای خروج نیروهای نظامی بود، اما اعضای دولت، وی را دلسرد می‌کردند و معتقد بودند که این امر به منافع امنیت ملی آمریکا آسیب می رساند.

مشاور پیشین امنیت ملی رییس جمهور امریگا گفته است که دونالد ترامپ در سال 2018 میلادی به جمیز ماتیس وزیر دفاع دستور داده بود که جنگ در افغانستان را با صلاحیت کامل به پیش ببرد؛ اما زمانی که برخلاف خواست او شد؛ بیشتر تاکید بر بیرون شدن نظامیان را آغاز کرد.

گفتنی است که اواخر فبروری سال 2020 نمایندگان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان طی مراسمی در قطر در مراسمی در قطر ، نخستین توافقنامه صلح را پس از 18 سال جنگ امضا کردند که خروج نیروهای خارجی (آمریکا و متحدین آنها) از افغانستان طی14 ماه،آغاز گفتگوهای میان افغان‌ها و تبادل زندانیان دو طرف از جمله بند های اساسی آن است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала