کلوپ ویدیو

ساکنان زمین فردا 21 جون کسوف "حلقه آتش" را خواهند دید+ ویدئو

© AP Photo / Marcos Brindicciساکنان زمین کسوف "حلقه آتش" را بامداد 21 جون شاهد خواهند بود
ساکنان زمین کسوف حلقه آتش را  بامداد 21 جون شاهد خواهند بود   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این کسوف «خورشید گرفتگی» در هر قرن نزدیک به 66 بار رخ می‎دهد؛ اما باشند‎گان بخش اندکی از کره زمین می‎توانند آن را ببینند.

به گزارش اسپوتنیک،  ستاره‌شناسان در نیمکره شرقی زمین با گرفتگی خورشیدی "حلقه آتش" در انقلاب تابستانی روبرو می‌شوند. این نوع گرفتگی با "حلقه آتش" خیره‌کننده آن، گرفتگی کامل نیست و لبه‌های خورشید در اطراف ماه دیده می‌شود.

  الکس یانگ، متخصص بخش هلیوفیزیک ناسا از مرکز پرواز فضایی گودارد می‌گوید: "گرفتگی‌های حلقوی با گرفتگی‌های کلی شباهت دارند و ماه، زمین و خورشید در یک ردیف قرارگرفته و ماه به‌طور مستقیم در مقابل خورشید حرکت می‌کند."

وی اظهار کرد: در خوشید گرفتگی کنونی ماه به‌طور کامل خورشید را مسدود نمی‌کند زیرا ماه دورتر است و بنابراین اندازه ظاهری آن در آسمان کوچک‌تر از خورشید است. این بدان معنی است که یک حلقه باریک از خورشید قابل‌مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: گرفتگی‌های خورشیدی حدود دو هفته قبل یا بعد از ماه گرفتگی رخ می‌دهد. در پنجم جون ماه گرفتگی رخ‌داده و مورد بعدی در پنج جولای خواهد بود.

کسوف حلقه آتش" از ساعت 3 و 47 دقیقه بامداد 21 جون آغاز خواهد شد. در 21 جون از یک مسیر باریک از طلوع آفتاب در آفریقا شروع می‌شود و سرانجام قبل از پایان غروب خورشید بر فراز اقیانوس آرام  به سمت چین حرکت می‌کند. اوج آن ساعت 2:40 دقیقه صبح خواهد بود و در حدود 4:32 دقیقه صبح به پایان می‌رسد.

یانگ گفت: این خورشیدگرفتگی در آفریقای مرکزی، شبه‌جزیره عربستان، پاکستان، هندوستان شمالی و جنوب و مرکز چین قابل‌مشاهده خواهد بود. وی اضافه کرد: یک گرفتگی جزئی در بیشتر آسیا، آفریقا، جنوب و شرق اروپا، شمال استرالیا و بخش‌هایی از اقیانوس آرام و اقیانوس‌ هند دیده خواهد شد. مدت‌زمان عبور از مکان‌های جداگانه تقریبا حدود یک دقیقه و نیم خواهد بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала