آیا امریکا عامل اصلی گسترش فساد مالی در افغانستان است؟

© Fotolia / Alexander Rathsآیا امریکا عامل اصلی گسترش فساد مالی در افغانستان است؟
آیا امریکا عامل اصلی گسترش فساد مالی در افغانستان است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رویکرد ایالات متحده امریکا و ناتو عامل اصلی گسترش فساد در زمان حضور شان در افغانستان است. 


به گزارش اسپوتنیک، نویسنده روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان در نوشته درباره افغانستان می نویسد، که مقاله های افغانستان در دسمبر سال ۲۰۱۹ میلادی با تحقیقات اداره سیگار در واشنگتن پست منتشر شد و جزئیات دلایل ناکامی ایالات متحده امریکا در افغانستان را شرح داد.
بر اساس این مقالات در میانه راه این جنگ بی پایان، افغانستانی ها دیگر فساد در کشور خود را پنهان نکردند، بزرگترین بانک افغانستان، فاسد از کار درآمد.
ایالات متحده امریکا نیز به عنوان یکی از همدستان در زمینه سازی فساد در کشور و جامعه افغانستان شناخته شد.
بارنت روبین مشاور پیشین وزارت امور خارجه و استاد دانشگاه به سیگار گفت، که «فرض اساسی این بود که فساد مشکل افغانستان است. حتی اگر چنین باشد امریکایی ها این پول را آورده اند".
كمك‎های امریكایی در كلی بی توجهی به ظرفیت جذب كشور افغانستان بود. چیزی که آامریکا و ناتو به هیچ وجه درک نکردند این بود که عجله در هزینه كردن براي تسريع ساخت يك دولت و جامعه، زیان هایی داشت.
ایالات متحده در دوران ملت سازی تحت ریاست جمهوری بوش، ۱۳۳ میلیارد دالر اختصاص داد، کمکی که بیش از چیزی بود که افغانستان توانایی پذیرش آن را داشته باشد.
گرت برتولد حساب‌داری که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در افغانستان خدمت کرد، به تجزیه و تحلیل حدود ۳ هزار قرارداد وزارت دفاع به ارزش ۱۰۶ میلیارد دالر پرداخت و نتیجه گرفت که حدودا بیش از ۴۰ درصد از این پول به جیب گروه طالبان، سندیکاهای جنایی یا مقامات فاسد افغان رفت.
حتی بخشی از این پول‌ها با روشی بی پیشینه برای خرید وفاداری و اطلاعات از جنگ سالاران، نمایندگان مجلس، فرمان‌داران و حتی رهبران مذهبی استفاده شد. 
در سال ۲۰۱۰ کابل بانک، بزرگترین بانک کشور نزدیک به یک میلیارد دالر وام تقلبی به محمود کرزی برادر رئیس جمهور، خانواده فهیم خان و افراد دیگر داد.
زمانی که امریکا از این فساد مالی مطلع شد، رایان کروکر سفیر ایالات متحده و ارتش به نابودی اطلاعات بانکی در نهایت آرامش سیاسی کمک کردند.
در ارتش و پولیس افغانستان نیز پول‌ها و دستمزدهایی برای سربازانی اختصاص یافت که اصلا وجود خارجی نداشتند.
امریکا و ناتو هزینه های بسیاری را  برای اهدافی که عملی نشد در افغانستان هدر دادند، به گونه ای که حساب‌رس کل ایالات متحده نمی تواند در حساب های مربوط به جنگ تعادل ایجاد کند.
رویکرد ایالات متحده و ناتو فرهنگ عمیق تحمل فساد را در افغانستان ایجاد کرد و سال‌ها زمان می برد تا افغانستان این فرهنگ را از بین ببرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала