سخنان صلاح‌‍الدین ربانی در افتاحیه‌ی دفتر بنیاد شهید استاد برهان الدین ربانی و جمعیت اسلامی

© Photo / FB/Salahuddin Rabbaniسخنان صلاح‌‍الدین ربانی در افتاحیه‌ی دفتر بنیاد شهید استاد برهان الدین ربانی و جمعیت اسلامی
سخنان صلاح‌‍الدین ربانی در افتاحیه‌ی دفتر بنیاد شهید استاد برهان الدین ربانی و جمعیت اسلامی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مراسم افتتاح دفتر بنیاد شهید استاد برهان الدین ربانی و دفتر مرکزی جمعیت اسلامی افغانستان با اشتراک چهره‌های سیاسی این کشور انجام شد.

به گزارش اسپوتنیک، امروز پنشجنبه، (18جون) بنیاد شهید استاد برهان الدین ربانی رهبر جهاد و مقاومت و شهید صلح و دفتر مرکزی جمعیت اسلامی توسط چهره‌های با نفوس افغانستان افتتاح شد.
در این مراسم صلاح‌الدین ربانی فرزند برهان‌الدین ربانی و رئیس جمعیت اسلامی افغانستان گفته است که خدا را شکر گزارم که در شصت و سومین سالگشت تأسیس جمعیت اسلامی افغانستان، توانستیم شاهد چنین یک رویداد ارزشمند باشیم.
آقای ربانی گفت: "هدف ما از راه اندازی بنیاد رهبر شهید، کار در جهت پیگیری اهداف و آرمان های بلند استاد شهید، قهرمان ملی و سایر شهدا است تا بتوانیم از این طریق، در راستای پیگیری آرمان های بزرگ آنها و همچنان اهداف والایشان، به مردم و جامعه خویش کار کنیم."
وی می‌گوید با وجود آنکه از ترور پدر وی 9 سال گذشته است اما چرخه خشونت و جنگ تحمیلی چهل و چند ساله همچنان ادامه دارد.
رئیس جمعیت اسلامی نیز با اشاره به قتل دو عالم دین گفت: "درین روز‌ها ما شاهد دور تازه ازین دست ترورهای زنجیره ای که علمای دین را نشانه میگیرد، هستیم که به شهادت رسانیدن شهید منبر دکتورایاز نیازی و شهید مولوی عزیزالله مفلح از نمونه های واضح آن است." وی نیز می‌افزاید که به همین دلیل و با درک اینکه صلح اساسی ترین نیاز مردم ما است ، از این آدرس برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان تلاش خواهیم کرد.
وی در ادامه سخنان خود در مورد گفتگوهای صلح افزود: "تا زمانی که همه حامیان منطقه ای و جهانی این جنگ، برای تأمین صلح در افغانستان با هم به تفاهم نرسند، هرگونه تفاهم دو و یا چند بازیگر پشت صحنه این جنگ، نمیتواند ضامن پایداری صلح باشد.
آقای ربانی می‌گوید که به فراگیر بودن گفتگوهای ملی صلح باورمندیم و بار دیگر تأکید می کنیم که گفتگوهای ملی صلح باید با حضور همه طرف ها و جناح های مهم و تأثیر گذار صورت گیرد.
در عین حال وی می‌گوید: "در حالی که گفتگو های صلح در حال آغاز شدن است، ما به این باوریم که اگر قرار باشد بدون در نظر داشت طرف های اصلی قضیه و دیدگاه اکثریت مردم و در نبود اجماع ملی به معنی واقعی اش، یک صلح نمادین و ظاهری بر مردم ما تحمیل شود، پیشاپیش و با اطمینان خاطر می گویم که از همان آغاز محکوم به شکست است."
رئیس جمعیت می‌افزاید که از اشتباهات گذشته خویش به ویژه دو دهه اخیر باید بیاموزیم وبا درس گرفتن از آن ها گام های بعدی خویش را دقیق تر و سنجیده تر برداریم و با نگاه انتقادی به کارکرد دو دهه اخیر خویش، به صورت جدی برای فرداها برنامه ریزی کنیم.
وی می‌گوید که تعدادی از دوستان در مراحل مختلف با بازی با کلمات در تلاش توجیه تصامیم سلیقوی و ناسنجیده خویش بر آمدند و تلاش کردند تا خود و دیگران را قناعت دهند، اما امروز همه شاهد هستیم که نتیجه این مأموریت طلبی ها، چقدربرای افغانستان، جمعیت اسلامی و حتی خود آنها فاجعه بار بوده است.
صلاح‌الدین ربانی گفت: "ما اقتدار را رها کرده و تحت نام مصلحت به مأموریت تن دادیم، نتیجه اش امروز چیست؟ آیا امنیت افغانستان تأمین شد؟ آیا افغانستان دارای حکومت مسئول و پاسخگو شد؟ آیا در دسترخوان مردم تغییر مثبت آمد؟ آیا مردم سالاری نهادینه شد؟ آیا وحدت ملی و هم زیستی میان اقوام تقویت گردید؟‌ نخیر؛‌ هیچ یکی از این موارد تحقق نیافت.
در آخر وی افزوده است: ز جانب خویش امروز بار دیگر برایتان تعهد می سپارم که یک قدم با اصول و اساسات حزب و خواسته های مردم معامله نمی کنم و نه اجازه میدهیم از نام جمعیت کسی، معامله دیگری را انجام بدهد.
برای عدالت، مردم سالاری، مشارکت و حقوق شهروندی مبارزه میکنیم و باور دارم که شما جوانان نیز همین انتظار را دارید و همان چیزی را از شما میخواهم که حضرت ابوبکر صدیق در نخستین خطبه اش از جامعه اسلامی خواست که "اگر در راه درست رفتم، مرا یاری کنید و اگر دچار خطا و اشتباه شدم، مرا اصلاح نمایید."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала