مجلس نمایندگان مسوولان وزارت خارجه و مهاجرین را استجواب می‌کند

© Photo / ارگمجلس نمایندگان مسوولان وزارت خارجه و مهاجرین را استجواب می‌کند
مجلس نمایندگان مسوولان وزارت خارجه و مهاجرین را استجواب می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس نمایندگان مسوولان وزارت خارجه و مهاجرین را در پیوند به جان‌باختن پناه‌جویان افغان در ایران استجواب می‌کند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نمایندگان در گزارشی، مسوولان وزارت امور خارجه و وزارت مهاجرین را در پیوند به بدرفتاری و به دریا انداختن مهاجران افغان در ایران به ناتوانی و بی‌پروایی متهم می‌سازد و خواهان استجواب آنان شده‌است.

بربنیاد گزارش کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نمایند‌گان تاکنون 13 تن از مهاجران افغان که از سوی مرزبانان ایرانی به دریا انداخته شده بودند، ناپدید استند، جسدهای 18 تن پیدا شده‌اند و 19 تن دیگر نجات یافته‌اند.

پیش دستی مجلس نمایندگان؛ کمیسیون امنیت داخلی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ را به دادستانی معرفی کرد - اسپوتنیک افغانستان
پیش دستی مجلس نمایندگان؛ کمیسیون امنیت داخلی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ را به دادستانی معرفی کرد

عبدالستار حسینی، عضو کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نمایند‌گان گفت: «کار خود را به وجه احسن انجام نداده‌اند. [وزارت خارجه] نتوانسته از حق شهروندان افغانی دفاع کند».

در این گزارش کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نمایندگان آمده‌است که ایران باید به خانواده‌های قربانیان غرامت بپردازد و عاملان این رویداد را به کیفر برساند.

گل احمد کمین، عضو کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نمایند‌گان بیان داشت: «باید غرامت سر پرداخته شود و نظر به تمامی ارزش‌های انسانی و بشری از مردم باغیرت افغانستان معذرت بخواهند».

هیئت اداری مجلس نمایندگان نیز خواهان استجواب مسوولان وزارت امور خارجه و وزارت امور مهاجرین شد‌ه‌است.

عباس ابراهیم‌زاده، معاون دوم مجلس نمایند‌گان اظهار داشت: «استجواب وزارت خارجه کمیته روسا تصمیم خواهد گرفت».

از سویی دیگر کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان از حکومت می‌خواهد که حقوق قربانیان را برآورده سازد.

ذبیح الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون حقوق بشر افغانستان بیان داشت: «امیدوار استیم که در این زمینه گام‌های اساسی، نتیجه بخش و ملموس برداشته شود و عدالت بر عاملان این همه نقض حقوق‌بشر باید تأمین شود».

اما، وزارت امورخارجه، بی‌پروایی را در بررسی این رویداد رد می‌کند و می‌گوید که به‌زودی سرپرست وزارت امور خارجه به تهران خواهد رفت. 

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «دربارۀ حوادثی که در این اواخر در سرحد جمهوری اسلامی ایران به شهروندان افغانستان اتفاق افتاد وزارت امور خارجه افغانستان از نخستین روز اقدامات جدی و دیپلماتیک و عملی را در ساحه انجام داده است».

پیش از این، ایران هرگونه دست داشتن مرزبانانش را در بدرفتاری و به دریا انداختن مهاجران افغان رد کرده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала