داکتران بدون مرز فعالیت خود را در شفاخانه دشت برچی توقف دادند

© AP Photo / Médecins Sans Frontières داکتران بدون مرز فعالیت خود را در شفاخانه دشت برچی توقف دادند
 داکتران بدون مرز فعالیت خود را در شفاخانه دشت برچی توقف دادند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان داکتران بدون مرز روز دوشنبه، ۲۶ ثور طی یک اعلامیه گفته اند که کارکنان این سازمان از شفاخانه ۱۰۰ بستر دشت برچی خارج شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ۸صبح، داکتران بدون مرز پس از شش سال، فعالیت خود را در شفاخانه ۱۰۰ بستر دشت برچی متوقف کردند. این تصمیم در پی حمله مسلحانه بر این شفاخانه در بیست‌وسوم ثور امسال، گرفته شده است. طبق اعلام داکتران بدون مرز، در این حمله  ۱۶ مادر، یک قابله، دو کودک هفت و هشت ساله و شش نفر دیگر کشته شده‌اند.

سازمان داکتران بدون مرز این تصمیم را «دردناک» اما «ضرور» و پر از عواقب برای مردم توصیف کرده است.

این سازمان گفته است که تصمیم خود را به مقام‌های صحی افغانستان ابلاغ کرده است و در حالی که شرایط امنیتی سازمان داکتران بدون مرز را مجبور کرده است تا فعالیتش را در دشت برچی متوقف کند، اما در جست‌وجوی راه‌های حمایت از ابتکارات صحی محلی به هدف بهبود دست‌رسی به مراقبت‌های صحی می‌باشد.

در اعلامیه این نهاد آمده است: «این تصمیم با درک این‌که هیچ اطلاعاتی در مورد عاملان یا انگیزه این حمله به دست نیامده است، صورت گرفته است. مادران، نوزادان و کارمندان صحی هدف اصلی این حمله بوده‌اند و حملات مشابه ممکن در آینده نیز تکرار شود».

سازمان داکتران بدون مرز از جانب دیگر گفته است که پس از یک ماه از این حمله در مورد عاملان آن چیزی نمی‌داند.

طبق اعلام این نهاد، با وجودی که تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما مقام‌های حکومت افغانستان طالبان را مقصر می‌دانند و مقامات غربی گروه داعش را مسوول این حمله اعلام کرده‌اند.

سازمان داکتران بدون مرز گفته است که این حمله را نمی‌توان به عنوان به یک حادثه «غم‌انگیز و منزوی» پشت سر گذاشت و جمعیت هزاره که در منطقه دشت برچی زنده‌گی می‌کنند، به صورت مکرر مورد هدف این گونه حمله قرار گرفته‌اند.

داکتران بدون سرحد: تروریستان برای کشتن مادران آمده بودند - اسپوتنیک افغانستان
داکتران بدون سرحد: تروریستان برای کشتن مادران آمده بودند

از جانب دیگر این نهاد می‌گوید که حملات مشابه بر سازمان‌های مختلف امدادرسان نیز صورت گرفته است.

در اعلامیه سازمان داکتران بدون مرز به نقل از تیری الفورت دوفیرجر، رییس عمومی سازمان بین‌المللی بشردوستانه آمده است: «ما می‌دانستیم که با حضور خود در دشت برچی، خود را به خطر می‌اندازیم، اما باور نمی‌کردیم که کسی از آسیب‌پذیری مطلق زنان که در حالت زایمان بودند برای از بین بردن آن‌ها و نوزادان‌شان استفاده کند».

به گفته او، این اتفاق افتاده است و اکنون ناگزیر به پذیرش این واقعیت است: «دیوارهای بلند و درهای ضخیم مانع وقوع چنین حملات غیرقابل باور نمی‌شوندم».

سازمان داکتران بدون مرز در نوامبر سال ۲۰۱۴ در شفاخانه دشت برچی فعالیتش را آغاز کرد و خدمات رایگان شبانه‌روزی را برای مادران و نوزدان فراهم می‌کرد.

این سازمان، زایشگاه ۱۰۰ بستر دشت برچی را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایش در سراسر جهان خوانده و گفته است که در سال گذشته میلادی حدود ۱۶ هزار نوزاد در این شفاخانه به دنیا آمده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала