کشف انفجار جدید در کیهان

© Photo / NASA, ESA, and D. Player (STScI)انفجار جدید در کیهان
انفجار جدید در کیهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این انفجار در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین رخ داده است.

به گزارش اسپوتنیک، اخترشناسان سرانجام توانستند علت انفجار عظیم در کیهان را که  در سال 2018 صورت گرفت، کشف و طبقه بندی کنند.

در جستجوی موجودات سیارات دیگر - اسپوتنیک افغانستان
در جستجوی موجودات سیارات دیگر

حالا برای همه هویدا است که در فضا پدیده های بسیار پرانرژی زیادی وجود دارد و اغلباً انفجارات در کیهان صورت می گیرد. به همین علت، دانشمندان جرقه با انرژی خاص بسیار سریع و شدید را  نوری سریع آبی Fast Blue Optical Transients, یا FBOT نام گذاری کردند.

در سال 2018، ستاره شناسان یک FBOT AT2018 cow بسیار روشن، ملقب به "گاو" را در یک کهکشان به فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین دور ملاحظه کردند که به زودی نزدیکان وی نیز کشف گردید: انفجار "کوآلا" در یک کهکشان به اندازه 3.4 میلیارد سال نوری حتی دورتر از زمین رخ داد، و همچنین انفجار که (CSS161010) نام کوتاه آن است، در فاصله 500 میلیون سال نوری رخ داده است.

کشف سیارات غیرعادی با رفتار ناشناخته - اسپوتنیک افغانستان
کشف سیارات غیرعادی با رفتار ناشناخته

قابل ذکر است که انفجار "گاو" حداقل 10 برابر قویتر از ​​انفجار متوسط ابر نواختر است. با این همه، ویژگی جالب دیگری دارد - سطح انتشار رادیو آن از مقیاس خارج شده است. بنابراین، CSS161010 مقدار فوق العاده ای از مواد ستاره ای را با سرعت بسیار زیاد – در حدود 55% از سرعت نور – را در فضا پرتاب کرد.

این واقعیت اخترشناسان را گیچ نموده است. در طول انفجارات ستاره ای ، این ماده می تواند به سرعت قریب به نور نزدیک شود، اما ما همیشه در مورد سرعت ناچیز (طبق استانداردهای ستاره) این ماده صحبت می کنیم. معمولاً یک ستاره می تواند در حدود یک میلیون حجم آفتاب سرعت بگیرد، اما CSS161010 با سرعت فوق العاده از 1 تا 10 درصد از جرم آفتاب پرتاب شده است.

 دانشمندان هنوز این معما را حل نکرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала