وزارت صلح: حکومت در تلاش هماهنگی زمان و مکان مذاکرات است

© Photo / M.Naderiوزارت صلح: حکومت در تلاش هماهنگی زمان و مکان مذاکرات است
وزارت صلح: حکومت در تلاش هماهنگی زمان و مکان مذاکرات است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دولت در امور صلح، می‌گوید که حکومت در تلاش هماهنگی زمان و مکان گفتگوهای میان افغانان است تا به‌زودی این گفتگوها با طالبان آغاز شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ناجیه انوری، سخن‌گوی این وزارت می‌گوید که کار دربارۀ چگونگی ساختار شورای عالی مصالحه نیز ادامه دارد و این شورا چارچوب گفتگوهای صلح را با طالبان تعیین می‌کند.

بانو انوری گفت: «این شورا متشکل از شخصیت‌های مطرح سیاسی و نماینده‌گان تأثیرگذار اقشار مختلف جامعه خواهد بود که در جریان روند صلح خطوط اساسی این روند را تعیین کرده و روی مسایل عمدۀ این روند نظارت می‌کند. دولت در تلاش ایجاد هماهنگی برای تدویر مذاکرات و هماهنگی مکانش می‌باشد تا در آیندۀ نزدیک مذاکرات مستقیم آغاز شود».

وعده همکاری سازمان ملل برای پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان
وعده همکاری سازمان ملل برای پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان

هرچند عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی هفته پیش از آغاز کار این شورا خبر داد، اما تاکنون اعضای رهبری و مجمع عمومی شورای عالی مصالحه ملی که رهبری کننده روند صلح با طالبان خواهد بود معرفی نشده‌اند.

حکومت افغانستان، ایجاد این شورا را گام مهم برای پیشبرد روند صلح با طالبان می‌داند اما روشن نبودن چگونگی ساختار این شوار با گذشت نزدیک به سه هفته از توافق سیاسی ارگ و سپیدار نگرانی‌های را به باور آورده است.

ظاهراً پیشرفت در آغاز گفتگوهای میان افغانان نیز انتظار کارهای عملی شورای عالی مصالحه ملی را می‌کشد؛ زیرا یک عضو هیئت گفتگوکنندۀ صلح می‌گوید که آنان آمادۀ آغاز گفتگوهای میان افغانان با طالبان استند.

غلام فاروق مجروح، عضو هیئت گفتگو کنندۀ حکومت با طالبان در این باره گفت: «هیئت، تمام آماده‌گی‌ها را برای آغاز مذاکرات دارد. حال بر می‌گردد به جانب مقابل تا با بهره‌گیری از فرصت پیش آمده اعلام آماده‌گی بکند».

عبدالله عبدالله هفتۀ گذشته در نخستین دیدارش با هیئت گفتگو کنندۀ صلح حکومت گفته بود که احتمال می‌رود تا دوهفتۀ دیگر گفتگوهای میان افغانان با طالبان آغاز شوند.

بربنیاد توافق‌نامۀ سیاسی ارگ و سپیدار، شورای عالی مصالحه پنج معاون خواهد داشت که دو تن آنان معاونان آقای عبدالله در انتخابات پیشین استند. اما سه معاون دیگر در رأی‌زنی با رئیس‌جمهور از بخش‌های گوناگون برگزیده خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала