دامنه اعتراضات علیه رفتار نژادپرستانه پولیس از آمریکا به فرانسه رسید

© Sputnik / Irina Kalashnikovaاعتراض به خشونت نژادپرستانه از آمریکا به فرانسه رسید
اعتراض به خشونت نژادپرستانه از آمریکا به فرانسه رسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با گسترش اعتراضات نژادپرستی در آمریکا، هزاران نفر از مردم فرانسه هم در اعتراض به نژادپرستی پلیس این کشور در چند شهر تظاهرات برپا کردند.

به گزارش اسپوتنیک،  هزاران تظاهرکننده در یک اقدام هماهنگ ناشده برای حمایت از خانواده آدام ترائوره که در سال 2016 به قتل رسیده بود، به خیابان‌های پاریس آمدند و در اعتراض به خشونت پلیس شعار دادند.

 آدام ترائوره، جوان سیاهپوست 24 ساله در سال 2016 میلادی هنگامیکه در بازداشت نیروهای ژاندارمری فرانسه به سر می‌برد، جان باخت. مرگ او حدود دو ساعت پس از دستگیری در شهر «بومون‌سوراواز» فرانسه و پس از تعقیب و گریزی میان او و نیروهای ژاندارمری روی داد.

دادگاه رسیدگی به این حادثه سرانجام هفته گذشته، ژاندارم‌ها را در قبال حادثه مرگ او تبرئه کرد. این حکم اعتراض بسیاری بویژه فعالان حقوق رنگین پوستان فرانسه را در پی داشت.

اعتراضات خونین در فرانسه - اسپوتنیک افغانستان
اعتراضات خونین در فرانسه+ویدیو

با وجود آنکه پلیس فرانسه برگزاری هر نوع تجمع برای روز سه‌شنبه در پایتخت این کشور را ممنوع اعلام کرده بود، بیش از 19 هزار تظاهرکننده در حمایت از خانواده «آدام ترائوره» به خیابان‌های پاریس آمدند و در اعتراض به خشونت پلیس شعار دادند.

مشابه این تظاهرات در شهر‌های لیون، لیل و مارسی هم برگزار شد.

بر این اساس با فراخوان کمیته حمایت از خانواده آدام ترائوره موسوم به «کمیتۀ حقیقت برای آدام» و با حمایت گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی، تجمعی برای عصر سه‌شنبه دوم جون مقابل کاخ دادگستری پاریس برنامه‌ریزی شد.

اگرچه فرماندار پاریس دربارۀ ممنوعیت برگزاری هر نوع تجمعی با این موضوع در روز سه‌شنبه هشدار داده و حتی بر حاکم بودن وضعیت اضطراری در فرانسه در پی شیوع کرونا تاکید کرده بود اما هزاران معترض طبق برنامه مقابل ساختمان دادگاه شهر تجمع کردند و از حادثه مرگ آدام ترائوره به عنوان نماد خشونت پلیس فرانسه یاد کردند.

این راهپیمایی همزمان با اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد که از هفته گذشته در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا در پی مرگ جورج فلوید آغاز شده است.

در جریان تجمع و راهپیمایی پاریس، آسا ترائوره، خواهر فرد قربانی و سخنگوی خانواده او حکم دادگاه را محکوم کرده و «انکار عدالت» خواند.

او همچنین با اشاره به وقایع اعتراضی اخیر ایالات متحده گفت: «آنچه در آمریکا روی می‌دهد، تکرار حوادثی است که در فرانسه شاهد آن هستیم.»

  در پی قتل وحشیانه جورج فلوید به دست پلیس آمریکا، تظاهرات‌ گسترده‌ای دراین کشور آغاز شده است. اگرچه مبدا این تظاهرات شهر مینه‌سوتا ایالت مینیاپولیس بوده، اما آتش اعتراضات خیلی زود به سایر نقاط آمریکا منتقل شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала