بررسی حادثه در مرز ایران: موضوع دیدار عبدالله با هیأت ایرانی

© @twitter.comبررسی حادثه در مرز ایران: موضوع دیدار عبدالله با هیأت ایرانی
بررسی حادثه در مرز ایران: موضوع دیدار عبدالله با هیأت ایرانی   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حادثه در مرز ایران: موضوع دیدار عبدالله با هیأت ایرانی

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دفتر رسانه‌ای شورای عالی مصالحه، عبدالله عبدالله، رئیس این شورا شامگاه روزگذشته (6جوزا) با هیأت ایرانی در کابل دیدار و برای  بررسی جدی رویداد غرق‌شدن پناهجویان افغان تاکید کرده‌است.

محسن بهاروند؛ معاون حقوقی وزارت خارجه ایران نیز خواهان همکاری جدی در تحقیق و رسیدگی به این موضوع میان گروه تحقیق دو کشور شده‌است.

شماری از پناهجویان افغان نزدیک به یک‌ماه پیش در مرز ایران و افغانستان در رودخانه هریرود غرق شدند.

حدود یک ماه پیش، 57 کارجوی افغان که از مرز مشترک با ایران در منطقه‌ی «دهانه‌ی ذوالفقار» وارد ایران شده بودند، نیمه‌های شنبه‌شب، دوازدهم ثور، از سوی مرزبانان ایرانی به رودخانه انداخته شدند.

با گذشت این همه مدت از رویداد غرق‌شدن کارجویان افغان در مرز افغانستان با ایران ، تا کنون ایران نپذیرفته ‌است که این شهروندان افغانستان از سوی مرزبانانش به رود انداخته شده‌اند.

پرچم  افغانستان و ایران - اسپوتنیک افغانستان
سفر هیأت ایرانی به کابل برای بررسی حادثه مرزی

با آنکه ایران پس از رسانه‌ای شدن این رویداد، با نشر بیانیه‌‌ای، دخیل بودن نیروهای مرزی کشورش در کشتار کارجویان افغان را رد کرد، اما حکومت افغانستان دو هیأت جداگانه، یکی در سطح محلی هرات و دیگری در سطح حکومت مرکزی را، برای بررسی آن تشکیل کرد.

برخی اعضای هیأت بررسی‌کننده، گفتند یافته‌های آنان از محل غرق شدن کارجویان و برخی شواهد دیگر نشان می‌دهد که عامل کشتار کارجویان، نیروهای مرزی ایران هستند.

درهمین حال کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان بر بررسی بی‌درنگ آن‌چه که نقض حقوق بشری در برابر شهروندان کشور می‌گوید تاکید می‌کند ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات و ارتباطات کمیسیون مستقل حقوق‌بشر دراین مورد ابراز داشته: «بتوانیم از جزیات و زوایای پیدا و پنهان این نقض حقوق‌بشری بیشتر آگاه شویم». 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала