آیا ماسک‌های پارچه‌ای محافظ خوبی در برابر کرونا است؟

© AP Photo / Kin Cheungآیا ماسک‌های پارچه‌ای محافظ خوبی در برابر کرونا است؟
آیا ماسک‌های پارچه‌ای محافظ خوبی در برابر کرونا است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان دانشگاه مک مستر کانادا اثربخشی ماسک‌های پارچه‌ای خانگی را در مقابله با ویروس کرونا مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش اسپوتنیک نقل از Annals of Internal Medicine، پارچه‌ها نمی‌توانند ویروس‌ها را متوقف کنند. با این حال یک قسمت بزرگ از ویروس با قطره‌هایی که هنگام مکالمه، غذا خوردن، سرفه و عطسه اتفاق می‌افتند یا با ذرات آئروسل که با تبخیر مایع ایجاد می‌شود منتقل می‌شود.

روسیه اثربخشی داروی ضد کرونا را ثابت کرد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه اثربخشی داروی ضد کرونا را ثابت کرد

محققان تاکید می‌کنند که ماسک پارچه‌ای نمی‌تواند همه ویروس ها را متوقف کند، اما بعضی از آنها را به خصوص هنگامی که ویروس توسط یک فرد آلوده خارج می‌شود، متوقف کرده می‌تواند.

در گزارش که توسط این ژورنال منتشر شده آمده است: پارچه می‌تواند قطرات آب و هوا را مسدود کند و لایه‌ها اثربخشی را در ماسک افزایش می‌دهند. در آزمایش بیوآئروسل (0.2 میکرومتر) که انجام شد، نشان داد که اثربخشی در لایه‌های جداگانه پارچه نخی 43 تا 94 درصد، در مقایسه با 98 تا 99 درصد برای پارچه‌های یکبار مصرف در ماسک‌های طبی بوده است.

همچنان در آزمایشات که با استفاده از هواپخش سدیم کلرید (0.075 میکرومتر) انجام شد اثربحشی یک لایه‌یی از شال‌ها، تی‌شرت و روی‌پاک‌ 10 تا 40 درصد بوده است.

در یک مطالعه که در 2020 صورت گرفت، تایید کرده است که برخی از پارچه‌ها حتی یک لایه‌ هم انتقال آئروسل را متوقف می‌کند و چندین لایه اثربخشی آنها را افزایش می‌دهد.

محققان این آزمایشات را بر روی حیوانات انجام دادند. آنها از ماسک های سه و شش لایه‌یی که از پارچه تنزیب تهیه شده بود، استفاده کردند. دانشمندان با هواپخش مایکوباکتریوم توبرکلوزیس استفاده کردند و این آزمایش اثربخشی فیلتر کردن چنین ماسک‌هایی را تا 95 درصد نشان داد.

دانشمندان اذعان می‌کنند که استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای می‌تواند نامناسب باشد و منجر به احساس غلط امنیت و کاهش موارد صحی شود. به طور کلی محققان بر این باورند که مزایای احتمالی ماسک‌های پارچه‌ای کمتر است، اما هنوز هم انتشار اپیدمی را کاهش می‌دهد و مزایایی آن بیشتر نسبت به استفاده نکردن آن است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала