متهم کردن هند به ایفای نقش منفی در افغانستان توسط طالبان

© Sputnik / T.AZIMمتهم کردن هند به ایفای نقش منفی در افغانستان توسط طالبان
متهم کردن هند به ایفای نقش منفی در افغانستان توسط طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه طالبان ضمن انتقاد از هند اعلام کرده است که دهلی نو با پشتیبانی از دولت کابل، در حال ایفای نقش منفی در افغانستان است.
آمادگی طالبان برای برقراری تماس با هند - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی طالبان برای برقراری تماس با هند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا به استناد از رسانه های هندی، شیر محمد عباس استانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر و رهبر مذاکرات صلح با امریکا اعلام کرد: اگر هند می‌خواهد در راستای صلح افغانستان قدمی بردارد و در بازسازی این کشور شرکت کند، ما روی این کشور حساب می‌کنیم. هند در ۴۰ سال گذشته در افغانستان حضور داشته و با حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی از یک گروه فاسد و بی‌توجهی به مردم، نقش منفی در افغانستان بازی کرده است. 
منابع دولتی هند اعلام کرده‌اند، که در سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به دهلی نو، وی در واقع خواستار مذاکره هند با دولت کابل برای آزادی زندانیان طالبان شده است. 
دولت اشرف غنی در آزادی زندانیان طالبان از خود تردید نشان داده و اعلام کرده است، که طالبان هیچ علاقه‌ای به مذاکرات صلح ندارد. 
اما طالبان اعلام کرده تا زمانی که ۵ هزار نیروی این گروه از زندان‌ها آزاد نشوند، حاضر به صلح و آتش بس نخواهد شد. 
هند به خلیل زاد اعلام کرده است، که باید در آینده افغانستان نقش داشته باشد. دهلی نو معتقد است که آمریکا تاکنون با پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان همکاری کرده و هند را از این مذاکرات بیرون نگهداشته است. دهلی نو در گذشته نیز در مقابل فشارهای آمریکا در ارتباط با افغانستان مقاومت کرده و حاضر به از دست دادن منافع خود در این کشور نیست. 

چرا هند باید با گروه طالبان وارد مذاکره مستقیم شود 
دهلی نو تاکنون در مذاکره با گروه طالبان محتاطانه عمل کرده است. به گفته مقامات هندی این کشور به طور غیر مستقیم با طالبان ارتباط محدود داشته اما این کشور همچنان نگران ادامه خشونت‌ها در افغانستان و حمله به منافع هند مانند حمله تروریستی به معبد سیک‌ها در افغانستان است. 
اما با توجه به اینکه آمریکا در خارج کردن نیروی‌های خود از افغانستان جدی است، هند باید از وضعیت جدید در افغانستان استفاده کرده و منافع خود در منطقه را تامین کند. 
یکی از اهداف مهم هند این است که دولت افغانستان به دست افراد حامی گروه‌های شبه نظامی کشمیری اداره نشود. دهلی نو همچنین نمی‌خواهد گروه‌های کشمیری مانند لشکر طیبه جیش محمد که در خاک پاکستان علیه هند فعالیت می‌کند توسط طالبان حمایت شوند. به نظر می‌رسد طالبان حاضر است در صورت ایفای نقش در دولت افغانستان، به روابط خود با این گروه‌ها خاتمه دهد. 
سخنگوی طالبان اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: ما اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند. 
وی همچنین تاکید کرد که طالبان بر اساس احترام متقابل، علاقه دارد با کشورهای همسایه خود رابطه بیشتری برقرار کند. 
هند تاکنون با مذاکره مستقیم با طالبان مخالفت کرده است، اما اگر این کشور می‌خواهد در آینده افغانستان پس از خروج آمریکا نقش داشته باشد، باید با طالبان وارد مذاکره شود. طالبان در حال بازبینی روابط خود با پاکستان و تلاش برای نفوذ بیشتر در دایره قدرت افغانستان است و هند باید از طریق تعامل به آن‌ها، یک گزینه جدید برای نقش آفرینی در منطقه به آن‌ها ارائه دهد. 
در یک دهه گذشته، هند یک کمک مالی به ارزش ۳ میلیارد دالر به افغانستان اهدا کرده و به این کشور کمک‌های مجانی دارویی برای مقابله با بیماری کرونا ارائه کرده است.
یک دولت با ثبات و صلح آمیز در افغانستان در راستای منافع هند است. این کشور باید روابط خود را با دولت و همچنین گروه‌های اقلیت در افغانستان حفظ کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала