خلیلزاد: نظر به ارزیابی امریکا داعش مسئول حملات اخیر در افغانستان است

© Photo / EK / EKخلیلزاد: نظر به ارزیابی امریکا داعش مسئول حملات اخیر در افغانستان است
خلیلزاد: نظر به ارزیابی امریکا داعش مسئول حملات اخیر در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستاده امریکا برای صلح افغانستان گفته است که امریکا ارزیابی را انجام داده است که در آن داعش مسئوول حملات اخیر در کابل و جلال‌آباد است.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در برگه توییتر نوشته است که حملات هفته اخیر در کابل و جلال‌آباد مربوط به داعش خراسان می‌شود.
آقای خلیلزاد نوشته است: "حکومت ایالات متحده ارزیابی نموده که داعش-خراسان حملات مهیب این هفته بر زایشگاه و مراسم جنازه در افغانستان را انجام داد. داعش تمایل پیهم به این چنین حملات شنیع بر ضد غیرنظامیان را تبارز داده است. این گروه تهدیدی است برای افغان ها و برای جهان."
نماینده امریکا همچنان گفته است که داعش خراسان مخالف توافقنامه‌ی صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان است و تلاش می ورزد تا همانند عراق و سوریه جنگ فرقه ای را تحریک کند.

واکنش ترامپ به حملات در افغانستان: ما نمی‌توانیم کار پولیس را انجام بدهیم  - اسپوتنیک افغانستان
واکنش ترامپ به حملات در افغانستان: ما نمی‌توانیم کار پولیس را انجام بدهیم

آقای خلیلزاد در ادامه نوشته است: "عوض افتادن در دام داعش و به تاخیر انداختن یا ایجاد موانع برای صلح، افغان ها باید با هم یکجا شوند تا این تهدید را شکست دهند و فرصت تاریخی صلح را دنبال کنند. به گفته‌ی آقای خلیل‌زاد بهانه جویی‌های بیشتر جا ندارد. افغان ها و جهان، سزاوار بهتر اند."
یادآوری می‌کنیم که در دو حملۀ خونین در کابل و ننگرهار که چند روز پیش صورت گرفت. در حملۀ نخست بر شفاخانۀ دشت‌برچی در غرب کابل، دست‌کم 25 تن به شمول دو کودک جان باختند. 3 حملۀ کنندۀ انتحاری با لباس نظامی به شفاخانۀ غیرنظامی نسایی ولادی دشت برچی یورش بردند و زنان باردار و درحال زایمان را آماج قرار دادند. اکثر قربانیان زنانی هستند که یا ولادت کرده بودند و یا در انتظار به دنیا آوردن فرزندشان بودند. از این رویداد، 20 کودک نوزادِ بی‌سرپرست برجا مانده است.
همزمان، یک حمله‌کنندۀ وابسته به گروه داعش در ولسوالی شیوۀ ولایت ننگرهار مراسم جنازۀ یک فرمانده پیشین خیزش مردمی را هدف قرار داد و 32 تن را کشت و بیشتر از 100 تن دیگر را زخمی ساخت. گروه داعش بی‌درنگ مسوولیت هردو رویداد مرگبار تروریستی را برعهده گرفت.
حمله به شفاخانه، هدف قراردادن بیماران و زنان باردار و کودکان نوزاد، خشم و انزجار عمومی را در پی داشته است. مقامات دولت افغانستان تلاش ورزیدند که
مسوولیت حملات تروریستی اخیر را به عهدۀ طالبان اندازند. چنانچه اشرف‌غنی دستور از سرگیری حمله به مواضع طالبان داد. صالح و دانش معاونین ریاست جمهوری نیز از همکاری داعش و طالبان در حملات خونین سه شنبه سخن زدند.
اما تحریک طالبان در دقایق نخستین رویدادها، این حملات را نکوهش کرد و آن را کار کسانی دانست که مخالف موفقیت روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی هستند. طالبان در بیانه‌یی گفت که این حملات در «مهمان‌خانۀ استخبارات ادارۀ کابل به‌گونۀ مشترک با داعش» راه‌اندازی شده است. طالبان مدعی هستند که این حملات به هدف تخریب پروسۀ صلح، ناکام‌سازی تلاش‌های بین‌المللی و تحریک افکار عامه در برابر آنان صورت گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала