کشف شواهدی مبنی بر وجود آتشفشان در مریخ

© NASA . JPL-Caltechکشف شواهدی مبنی بر وجود آتشفشان فعال در مریخ
کشف شواهدی مبنی بر وجود آتشفشان فعال در مریخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان سالها فکر می کردند که مریخ سیاره ای مرده با گرد و غبار، خشک و بی ثمر است. اما به تازگی شواهد و مدارک نشان می دهد مریخ هم از نظر آتشفشانی و هم از نظر زمین شناسی فعال است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Science دانشمندان می گویند شهاب سنگی که در اعماق مریخ تشکیل شده است ، اولین اثبات شیمیایی جامد از انتقال ماگما را در داخل مریخ ارائه داده است.

کریستالهای الیوین در شهاب‌سنگ تیسینت که در سال 2011 به زمین سقوط کرده بود تنها در صورت تغییر دما ایجاد می شود و نشان می دهد که مریخ هنگام تشکیل کریستال در حدود 574 تا 582 میلیون سال پیش از نظر آتشفشانی فعال است و ممکن است هنوز هم باشد.

Mars - اسپوتنیک افغانستان
کشف منشا مخازن عظیم آب در مریخ

دانشمندان طی مطالعه اخیر خود فعالیت در فضای مریخ را از منظر شیمیایی، روی نمونه های واقعی مریخ ثابت می کند.

آنها دریافتند که گوشته مریخ احتمالاً در اواخر دوره آمازونیان وهنگام تشکیل الوین، دمای حدود 1.560 درجه سانتیگراد داشت. این بسیار نزدیک به دمای محیط گوشته زمین در طول دوره آرکئن در 4 تا 2.5 میلیارد سال پیش است.

این بدان معنا نیست که مریخ دقیقاً مانند زمین اولیه است. اما مریخ می توانسته مقداری گرما را در زیر پوسته خود حفظ کند. تصور می شود که چون این سیاره فاقد تکتونیک صفحه ای است (که به اتلاف گرما در زمین کمک می کند) مریخ کندتر خنک می‌­شود.

دانشمندان هنوز هم فکر می کنند که مریخ می تواند آتشفشان فعال داشته باشد و این نتایج جدید به این موضوع اشاره دارد.

محققان اعلام کردند که احتمالا تا 5 میلیون سال آینده فوران آتشفشانی را در مریخ نبینیم، اما این بدان معنی نیست که این سیاره غیرفعال است. این فقط می تواند بدان معنی باشد که زمان فوران بین مریخ و زمین متفاوت است و به جای دیدن یک یا فوران های بیشتری در روز (مانند زمین) ما می توانیم هر میلیون میلیون سال یک فوران مریخ را ببینیم.

مأموریت در حال انجام ناسا توسط کاوشگر اینسایت گرمای پوسته مریخ را اندازه گیری می کند و اگر مریخ هنوز از نظر آتشفشانی فعال باشد خیلی زود اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست خواهد آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала