خطر ویران شدن خانه تاریخی احمدشاه درانی در کندهار

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر خطر ویران شدن خانه تاریخی احمدشاه درانی در کندهار
خطر ویران شدن خانه تاریخی احمدشاه درانی در کندهار  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌ها در شهرداری کندهار می‌گویند، که این خانه هنوزهم از سوی این نهاد نگهداری می شود.
سنجی دتستاره معروف سینمای هند در نقش احمدشاه درانی - اسپوتنیک افغانستان
ستاره معروف سینمای هند در نقش احمدشاه درانی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، خانه تاریخی احمد شاه درانی در کندهار با خطر ویران شدن روبه رو است. این خانه در ناحیه اول شهر کندهار قرار دارد و نزدیک به هشت ماه پیش ازسوی افراد منسوب به خانواده احمد شاه درانی به شهرداری کندهار سپرده شد.

در این خانه کسانی منسوب به خانواده احمد شاه زندگی می کردند اما هشت ماه پیش این مکان باستانی به شهرداری کندهار سپرده شد.

اما دیده می شود، که بسیاری از بخش های این خانه ویران شده اند.

ریاست  اطلاعات و فرهنگ کندهار درباره فرو ریختن بخش های بیشتر این مکان تاریخی نگران است و از حکومت مرکزی کمک می خواهد

حکمت الله افغان، رییس اطلاعات و فرهنگ کندهار، گفت: "تنها در باره این خانه نه بلکی در مورد همه آبدات تاریخی نگران استیم، باید بازسازی شود، اگر بازی نشود از بین میرود. ما از همیشه از مرکز خواستیم که بازسازی آبدات تاریخی باید به وخت خود انجام شود".

شهرداری کندهار نیز می‌گوید، که هرچند هشت ماه از استملاک این خانه می گذرد اما هنوز هم این خانه از سوی این نهاد نگهداری می شود وهیچ بودجه یی برای بازسازی آن اختصاص نیافته است.

انجنير محمد حنيف، مسئول امور ساختمانی شهرداری کندهار، گفت:"حالا این خانه در کنترول شهرداری است و این شهرداری امورش را پیش میبرد، ما چند مخافظ داریم برای این خانه و تیم تخنیکی ما همیشه از این خانه مراقبت میکند".

از سوی دیگر، باشندگان کندهار می‌گویند، که با توجه به کارنامه‌های احمد شاه درانی، خانه او باید به شکل اصلی آن بازسازی شود.

جمعه گل، باشنده کندهار، گفت:"این خانه رو به ویران شدن است و روز به روز ویران شده میرود، رییس جمهور وعده داده بود که این خانه را بازسازی میکند مگر تا حال تعهد خود عملی نکرده است".

اسحاقزی، باشنده دیگری کندهار، گفت: "هیچ کس در غم این خانه نیست، مردم کوشش میکنند که این خانه را غصب کند، همه مسوولین کندهار به این خانه توجه لازم نکرده است".

یادآوری می کنیم، که به گفته مسئولان ریاست اطلاعات وفرهنگ کندهار خانه احمد شاه نزدیک به ۳۰۰ سال قدامت تاریخی دارد ومسجد ودوکان‌های نزدیک به آن نیز باید به شکل اصلی آنها بازسازی شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала