وزارت خارجه ایران: حادثه پیش آمده برای افغانستانی ها در خاک افغانستان رخ داده است

© Photo / The Ministry of Foreign Affairs of Iranوزارت خارجه ایران: حادثه پیش آمده برای شهروندان افغانستانی در خاک افغانستان رخ داده است
وزارت خارجه ایران: حادثه پیش آمده برای شهروندان افغانستانی در خاک افغانستان رخ داده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت، که حادثه پیش آمده برای شهروندان افغانستانی در خاک افغانستان رخ داده است.
وزارت خارجه: ادعای کشته شدن شهروندان افغان در ایران به گونۀ جدی بررسی می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
وزارت خارجه: ادعای کشته شدن شهروندان افغان در ایران به گونۀ جدی بررسی می‌شود

به گزارش اسپوتنیک، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است، که این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی ایران وقوع هر اتفاقی در این پیوند در خاک ایران را رد کرده است. به جهت اهمیت موضوع و به منظور کسب اطلاع دقیق از چگونگی وقوع این حادثه در خاک افغانستان، مراتب را در همکاری با مقامات این کشور تحت بررسی قرار داده ایم.

او گفته است، که در پی انتشار برخی  اخبار در رسانه های افغانستان در خصوص وقوع حادثه برای شماری از شهروندان این کشور که با عبور از رودخانه مرزی قصد ورود غیر قانونی به خاک ایران را داشته اند، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد: این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی ایران وقوع هر اتفاقی در این پیوند در خاک کشورمان را رد کرده است.

این در حالی است، که در یک اعلامیه امروز یک‌شنبه(14 ثور) وزارت امورمهاجران و عودت‌کنندگان افغانستان در اینباره آمده است: "براساس گزارش برخی رسانه‌ها، ۵۷ تن از شهروندان کارگر افغانستان که قصد سفر به ایران را داشتند، توسط مرزبانان ایرانی مورد اذیت و آزار قرار گرفته، سپس در دریا انداخته شده که در نتیجه آن 23 تن جان باخته‌اند".
اما در حالی که وزارت خارجه افغانستان از تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب به رهبری معین سیاسی این وزارت برای بررسی و پی‌گیری این رویداد خبر داده، نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع چنین رویدادی را تکذیب کرده است.
در یک اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا) آمده است: "در پی انتشار کلیپی از سوی کانال و شبکه‌های معاند و ضد انقلاب در خصوص به رودخانه انداختن اتباع افغانی توسط مرزبانان ایرانی، خبر بلافاصله مورد بررسی قرار گرفته و در بررسی‌های صورت گرفت مشخص شد چنین موضوعی در مرزهای مشترک ایران و افغانستان رخ نداده و صحت ندارد".
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که موضوع دستگیری 50 تن از شهروندان افغانستانی در منطقه "دهانه ذولفقار" از سوی منابع مختلف مورد پیگیری و تحقیق قرار گرفته و این منابع از جمله مسوولین هنگ مرزی تایباد موضوع را تکذیب کرده و اعلام کردند که هیچ گونه بازداشتی در منطقه مذکور از سوی آن‌ها صورت نگرفته است.
هم‌زمان با این، سفارت افغانستان در تهران نیز در یک بیانیه خاطرنشان کرده که با اطلاع از این حادثه، در ساعات اولیه اقدامات عاجل را در زمینه روشن‌سازی حقیقت و ابعاد این فاجعه، از مجاری دیپلوماتیک روی دست گرفته است.
با این وجود، وزارت امورمهاجران و عودت کنندگان از مقامات دیپلوماتیک هر دو کشور خواسته که برای رفع محدودیت ویزای ایران که موجب رفت و آمدهای غیرقانونی می‌شود، راهکار عملی را ایجاد نمایند تا از تردد قاچاقی و غیرقانونی شهروندان افغانستان از مرز میان دو کشور جلوگیری به عمل آید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала