کلید آتش بس افغانستان درکجاست؟

© REUTERS / Stringerطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بار دیگر طالبان از آتش بس امتناع ورزیدند و امریکا و ناتو را در نقض از توافقات دوحه متهم کردند.

به گزارش اسپوتنیک، طالبان تقاضأ آتش بس اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در جلوگیری از تکثر کرونا ویروس در ماه رمضان را نیز نپذیرفتند و ادعا دارند، در شرایط که جان اسیران از تکثر کروناویروس در خطر است و در مسیر صلح و عملی نمودن توفقات موانع ایجاد می گردد، اعلام آتش بس منطقی نیست.

طالبان می گویند که عملی نمودن کامل توافقنامه با امریکا می تواند باعث "ایجاد صلح و آتش بس" در افغانستان شود.
اسماعیل پاینده فعال سیاسی در فرانسه دراین ارتباط به اسپوتنیک گفت:

 بلک واتر: نقش ما در افغانستان به طالبان داده شده است - اسپوتنیک افغانستان
بلک واتر: نقش ما در افغانستان به طالبان داده شده است

«هر طرح که به نفع مردم نباشد، منجر به مشکلات می گردد. باید به نفع مردم عمل شود. در مورد مذاکرات امریکا با طالبان میتوان گفت که اگر کسی طرفدار صلح هست، باید آتش بس را رعایت نماید. اگر مذاکرات به نفع ملت است، باید علنی باشد. در صورت که طالبان آتش بس را قبول کنند و بررسی در مورد رهایی زندانیان را بپذیرند، حتماً بحران حل می گردد. امریکا باید نمایندگان واقعی ملی کشور را داخل مذاکره کنند. تاکید می کنم که بحران افغانستان را فقط افغانها می توانند حل کنند، مشروط به این که نمایندگی از کسی نکنند و تحت تاثیر کشوری قرار نداشته باشد».

وی تاکید کرد که مشکلات افغانستان با درنظر داشت 3 عامل مهم میتواند نائل به یک راه حل گردد که عبارت اند از عوامل ملی، عوامل منطقوی و عوامل بین المللی می باشد .    
در این ارتباط یک تن از کارشناسان ورزیده افغانستان که نخواست اسم اش نشر گردد، روی این مساله به اسپوتنیک ابراز نظر نموده گفت که وضعیت موجوده به انعطاف پذیری همه جناح های درگیر نیاز دارد و این یک نیاز عینی به جامعه افغانی می باشد و هر سه جناح درگیر باید برای نجات جان خود و دیگران از کووید-19 تدابیر بگیرند.

    شورای امنیت: عوامل اساسی تلفات در افغانستان طالبان و گروه‌های تروریستی هستند - اسپوتنیک افغانستان
شورای امنیت: عوامل اساسی تلفات در افغانستان طالبان و گروه‌های تروریستی هستند

«تدابیر یک جناح بحران موجوده صحی را در افغانستان حل نمی نماید، بلکه در توافق با همه جناح ها می توان در مقابل ویروس خطرناک مقابله کرد».
وی افزود: «توافقات که طالبان با امریکا انجام داده، این توافق با کابل نیست. بناً دولت افغانستان در اجرای این توافقنامه مسوولیت ندارد. مساله رهائی عاجل 5000 محبوس طالبان از محبس های کشور غیر ممکن است. باید اصل شریعت رعایت گردد که عبارت از حق الله و حق العبد می باشد. هیچ کشور نمی تواند 5 هزار محبوس مسلح دیروز را در یک روز رها کند. باید محبوسین طالبان تفکیگ گردند که آیا جبران خساره را پرداخته و یا حق العبد بخشیده شده است یا خیر. آیا کسانی دیگر علیه این محبوسین عارض اند یا خیر و غیره».
این آگاه سیاسی باور دارد که رهایی فوری محبوسین طالبان مشکلات حقوقی را بمیان میاورد. مهم تر از همه این که دولت افغانستان طرف نیست. زیرا طالبان با امریکا توافق کرده اند، نه با دولت افغانستان. چطور طالبان می توانند از دولت کابل چنین تقاضا را نمایند.

«اگر طالبان صلح می خواهند، باید با دولت به توافق برسند. زیرا دولت کابل طرف است. باید با طرف صحبت کرد و به توافق رسید.
وی تصریح کرد که فقط در نشست های بین الافغانی می توان تمام مشکلات درونی کشور را حل کرد. باید فضائی اعتماد را ایجاد گردد و همه جناح های درگیر بخاطر ساختن افغانستان از خود شهامت نشان بدهند و انعطاف پذیری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала