اپراتور رادیویی روس سیگنالی از اولین ماهواره نظامی ایران را دریافت کرده است

© REUTERS / Wana News Agencyاپراتور رادیویی روس سیگنالی از اولین ماهواره نظامی ایران را دریافت کرده است
اپراتور رادیویی روس سیگنالی از اولین ماهواره نظامی ایران را دریافت کرده است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اپراتور رادیویی آماتور روس اعلام کرده که توانسته سیگنالی از اولین ماهواره نظامی ایران دریافت کند و بر اساس ساختار سیگنال به اطلاعات غیر منتظره درباره تکنالوژی ساخت این ماهواره دست یابد که به گفته این اپراتور، ماهواره ایرانی مشابه نمونه هایی است که در چین و اروپا تولید می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، اپراتور رادیویی آماتور روس، دیمیتری پاشکوف، گفته که وی توانسته است سیگنالی از اولین ماهواره نظامی ایران دریافت کند و بر اساس این سیگنال خاطرنشان کرده که دستگاه منتشر کننده این ماهواره مشابه نمونه هایی است که در چین و اروپا تولید می‌شود.

فرماندهی فضایی ارتش امریکا به پرتاب موفق ماهواره ایران اعتراف کرد - اسپوتنیک افغانستان
فرماندهی فضایی ارتش امریکا به پرتاب موفق ماهواره ایران اعتراف کرد

پاشکوف گفت: من نه تنها سیگنال را دریافت کردم، بلکه آن را «به صورت خام» دریافت کردم، یعنی تله متری یا دوری سنجی (اطلاعات مربوط به وضعیت سیستم های ماهواره‌ای) را رمزگشایی کردم. اگر تلاش بکنید، می‌توانید اطلاعاتی که ماهواره با پارامترهای خاص مخابره می‌کند را رمزگشایی کنید.

به گفته وی، غیرمنتظره ترین چیز برای او این بوده که سیگنال با فرکانس 400 مگا‌هرتز و با مدولاسیون FSK (کلیدزنی تغییر فرکانس) پیش می رود. بنابراین، ماژول دستگاه انتقال اطلاعات ماهواره ایران شبیه به دستگاه‌های تولید شده، به عنوان مثال در چین و اروپا است.

چنین تجهیزات در بسیاری از ماهواره های تجاری کوچک، از جمله دستگاه های دانشجویی - به اصطلاح تاسواره (کیوبست) ها - نصب شده است.

پاشکوف خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن شکل دستگاه که در فلم پرتاب نشان داده شده است، این یک تاسواره ساده 6U  با ابعاد 20 در 30 سانتی متر است.

وی همچنین معتقد است با توجه به عدم ثبات سیگنال دستگاه، به احتمال زیاد ماهواره می‌چرخد و تا زمانی که تثبیت نشود شروع به کار نمی‌کند. به نظر اپراتور آماتور رادیویی، پس از آن، برای انتقال داده ها از ماهواره، یک کانال ارتباطی با سرعت بالاتر با زمین درگیر خواهد شد.

ایران صبح 22 اپریل گزارش داد که ماهواره نور 1 به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره‌بر 3 مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала