حمله راکتی بی‌ پیشینه ای نیروهای «حفتر» به پایتخت لیبیا

© عملية بركان الغضبحمله راکتی بی‌ پیشینه ای نیروهای «حفتر» به پایتخت لیبیا
حمله راکتی بی‌ پیشینه ای نیروهای «حفتر» به پایتخت لیبیا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت وفاق ملی لیبی از شلیک دست‌کم 132 راکت به سوی «طرابلس» و کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان خبر داد.
 حمله مؤفقانه قوای خلیفه حفتر در لیبیا - اسپوتنیک افغانستان
حمله مؤفقانه قوای خلیفه حفتر در لیبیا

  به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارسف «طرابلس» پایتخت لیبیا، از ساعات اولیه صبح روز جمعه شاهد شلیک بی سابقه خمپاره از سوی نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبیا به فرماندهی جنرال خلیفه حفتر بود و عملیات «برکان الغضب»  وابسته به دولت وفاق ملی لیبی تایید کرد که بیش از ۱۳۲ راکت  یا خمپاره به سوی پایتخت این کشور شلیک شده است.

به نوشته «العربی الجدید»، وزارت بهداشت در دولت وفاق ملی لیبیا اعلام کرد، که در این حملات که چندین محله مسکونی هدف قرار گرفت، تا شب، چهار نفر کشته و ۱۷ تن زخمی شدند اما هنوز صدای شلیک خمپاره‌ها در مناطق مختلف پایتخت لیبیا به گوش می‌رسد.

عملیات برکان الغضب، تصاویری از خرابی‌های حاصل از این حمله را در صفحه رسمی خود در «فیس‌بوک» منتشر و تاکید کرد، که در این حملات محله‌های مسکونی و منازل شهروندان لیبی هدف قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، تنها در محله «الکریمه»، چهار نفر از اعضای یک خانواده زخمی شدند و مجموع قربانیان در این محله، یک کشته و هفت زخمی است. در محله «سوق» نیز دو شهروند کشته و پنج نفر زخمی شدند.

نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبیا که طی روزهای گذشته شکست سنگینی را در ساحل غربی با واگذاری شهرهای آن منطقه به دولت وفاق ملی لیبیا متحمل شده بودند، یک روز پیش از این حملات تهدید کرده بودند که ظرف تنها چند روز آینده نبرد طرابلس را به نفع خود یکسره می‌کنند.

دولت وفاق ملی لیبیا مستقر در طرابلس، پایتخت این کشور در غرب، پس از درگیری‌های شدید روز دوشنبه گذشته توانست شبه‌نظامیان شرق لیبیا موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی جنرال خلیفه حفتر را از شهرهای ساحل غربی لیبیا بیرون کند.

«علی السعیدی» عضو پارلمان تحت سیطره خلیفه حفتر، نیز پیشتر گفته بود که عقب‌نشینی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبیا از شهرهای «رقدالین»، «الجمیل» و«العسة» واقع در غرب این کشور به منظور حفظ این شهرها و جلوگیری از تخریب آنها صورت گرفته است و نیروهای حفتر به این تجاوزها پاسخ خواهند داد.

یادآوری می کنیم، که از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبیا که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبیا» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر حمل ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала