سپیدار: طرح‌های پیش از تحلیف باطل است

© Photo / ریاست اجراییهکاخ سپیدار، ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان
کاخ سپیدار، ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی نشر خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر توافق عبدالله و غنی روی تقسیم قدرت، رییس جمهور دولت همه‌شمول این خبرها را شایعه خوانده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه "هشت صبح کابل"  سپیدار در اعلامیه‌ای گفته است: «خبرهایی که اخیراً مبنی بر توافق دو تیم پیش‌تاز انتخاباتی نشر شده است، بی‌اساس است.» در روزهای اخیر شایعه شده بود که عبدالله در طرحی برای حل جنجال‌های سیاسی، به ریاست شورای عالی مصالحه، تقسیم مساویانه وزارت‌خانه‌ها و همین‌طور ریاست جمهوری غنی تن به رضایت داده است.

سپیدار با بیان این‌که چنین موضوعاتی از سوی ارگ پیش از مراسم تحلیف مطرح شده بود، تاکیده کرده است که طرح‌های پیش از تحلیف در نزد رهبری دولت همه‌شمول منتفی است.

عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
منابع: هنوز فرصت برای حل تنش‌های سیاسی میان غنی و عبدالله باقی‌است

در اعلامیه سپیدار، کانون پخش این شایعه، ارگ معرفی شده است. طبق این اعلامیه، ارگ مرکز پخش شایعه نیست و اقتدار مردم باید به آن بازگردد. ارگ واکنشی به این اتهام نشان نداده است.

اسدالله سعادتی، معاون دوم عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری، گفته است غنی در جایگاهی نیست که برای این دسته انتخاباتی چیزی بدهد؛ چون به گفته او، غنی رییس جمهور قانونی کشور نیست.  

اعضای «ثبات و هم‌گرایی» از چندی به این‌سو در حال کار روی یک طرح تازه برای رفع بحران ناشی از اعلام نتیجه انتخابات‌اند. بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی، می‌گوید که خاکه این طرح آماده شده است و احتمالاً تا پایان روز چهارشنبه نهایی خواهد شد.

دسته عبدالله پیش از تحلیف، خواستار ابطال نتایج انتخابات و ایجاد پست نخست‌وزیری در ساختار نظام کنونی بود. این طرح که قبلاً به جناح ارگ سپرده شده بود، مورد پذیرش غنی واقع نشده بود. به همین شکل، عبدالله طرح غنی را برای تشکیل حکومت آینده نپذیرفته بود. در طرح غنی، برای عبدالله پست ریاست شورای عالی صلح و همین‌طور برای اعضای تیم او عضویت در کابینه در نظر گرفته شده بود.

سپیدار می‌گوید که قرار است طرح تازه خود را به جانب ارگ و جامعه بین‌المللی شریک کند. به گفته اعضای «ثبات و هم‌گرایی» در صورتی که این طرح مورد پذیرش واقع نشود، آن‌ها کابینه حکومت آینده خود را اعلام خواهند کرد.

بر اساس نتیجه انتخابات غنی برنده است. عبدالله با امتناع از پذیرش این نتیجه، هم‌زمان با غنی سوگند ریاست جمهوری به جای آورد. از آن زمان تا کنون تلاش‌ها برای سازش سیاسی بین دو طرف بی‌نتیجه بوده است. دیده شود که طرح تازه عبدالله چه سرنوشتی را برای این جنجال پردامنه رقم خواهد زد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала