پوتین نسبت ترس از ادامه نبرد نفت، پول نقد جمع می کند

© Sputnik / Pavel Lisitsyn /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین نسبت ترس از ادامه نبرد نفت، پول نقد جمع می کند
 پوتین نسبت ترس از ادامه نبرد نفت، پول نقد جمع می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که همه رهبران در سیاره در مورد مخارج وجوه بودجه به مقیاس هرچه بزرگتر با هم رقابت می کنند، کرملین صدها میلیارد دالر طلا و ذخایر ارزی جمع می کند، چون هراس دارد که پایین بودن قیمت نفت می تواند برای مدت طولانی باقی بماند.

انا اندریانووا (Anna Andrianova) و افگینیا پیسمینایا (Evgenia Pismennaya) در مقاله منتشره در نشریه Bloomberg (امریکا) می نویسند، ذخایر طلا و ارز روسیه از 550 میلیارد دالر تجاوز نموده و برعلاوه این صندوق پیش بینی شده برای روز سیاه به اندازه مبلغ 165 میلیارد دالر وجود دارد، ولی به گفته کارشناسان بانک  ING، اقدامات حمایتی پیشنهادی رئیس جمهور ولادیمیر پوتین تاکنون فقط به 2% محصول ناخالص ملی محدود میشوند.

 پوتین از شرایط کاهش تولید نفت نام برد - اسپوتنیک افغانستان
پوتین از شرایط کاهش تولید نفت نام برد

در جریان بحران مالی جهانی سال های 2008-2009، روسیه یک دهم محصول ناخالص ملی خود را صرف جلوگیری از رکود کرد، اما پس از آن به دلیل افزایش قیمت نفت توانست تنها در عرض چند سال ذخایر ارزی خود را بازگرداند. این بار، کرملین در حال آماده گی برای مدت طولانی درآمد کم صادرات است.

الکساندرا سوسلینا (Alexandra Suslina)، متخصص امور بودجوی در گروه کارشناس اقتصادی مرکز تحقیقات مسکو که به حکومت روسیه مشوره می دهد، گفت: "قیمت نفت پایین تر از آنچه است که همه فکر می کردند و این بطور باورنکردنی، سقوط نموده است." "اکنون شما باید با دقت از ذخایر استفاده کنید، زیرا چیزی غیر از آنها وجود ندارد."

این نوع رویکرد باعث عصبانیت بازرگانان و اعضای گروه های لابی شد که معتقدند مشوق های ناکافی منجر به بیکاری گسترده، ورشکستگی و همچنین به رکود عمیق اقتصادی خواهد شد. به گفته کارشناسان بانک مرکزی، تصمیم حکومت در مورد کار بیشتر روسها در خانه در طول ماه اپریل ممکن است برای کشور از 1.5 تا 2 درصد رشد اقتصادی در سال جاری هزینه کند و علاوه بر این، تغییراتی در بودجه کشور ایجاد شود، تا بتواند قیمت نفت را جبران کند که هر بیرل 20 دالر است.

شرایط عربستان برای کاهش تولید نفت   - اسپوتنیک افغانستان
شرایط عربستان برای کاهش تولید نفت

الكساندر خرودشی (Alexandr Khurudshi)، رئیس انجمن حمایت از مشاغل مستقر در مسكو، گفت: "تاكنون فقط وعده هایی وجود دارد، و هیچ كمكی وجود ندارد، و من هیچ یك تاجر را نمی شناسم كه كمك دریافت كرده باشد، در حالی كه تقریبا همه آنها رنج می برند."

نویسندگان مقاله می افزایند، و این همان چیزی است که اقتصاددانان ما می گویند:

روسیه در جبهه مالی کمتر از سایر کشورها اقدام به کاهش ضربات بسته شدن بنگاهها و اثرات منفی اضافی آن می کند. "این ممکن است با توجه به سقوط قیمت نفت خام توجیه شود، اما ممکن است به کاهش عمیق تر و بهبودی کندتر منجر شود."

اسکات جانسون منجر (Scott Johnson)، Bloomberg Economics

بسته مشوق های حکومت که بخشی از آن با مالیات ثروتمندان تأمین می شود، هنوز 300 میلیارد روبل (3.9 میلیارد دالر) است که در شرایط سخت برای شرکت ها ارسال می شود. علاوه بر این، شامل معافیت مالیاتی و پرداخت وام های به تعلیق افتاد است. هفته گذشته صدراعظم میخائیل میشوستین گفت حکومت در صورت اضطراری 1.4 تریلیون روبل دیگر ریزرف کرده است، اما هنوز مشخص نیست که این پول برای چه هدفی مصرف خواهد شد و از بودجه موجود چه مبلغی برداشت می شود.

در عین حال، روسیه از عربستان سعودی در عرصه ذخایر طلا و ارزی خود پیشی گرفت و در این شاخص مقام چهارم جهان را به دست آورد.

الکسی کودرین، رئیس دیوان محاسبات، هفته گذشته خواستار تغییر در قوانین سختگیرانه برای استفاده از 165 میلیارد دالر انباشته شده در صندوق ثروت ملی شده و این منابع مالی باید در دسترس قرار گیرند. به عقیده وی، برای ایجاد پشتیبانی مستقیم از شهروندان کشور، لازم است مکانیسمی ایجاد شود. سرگئی گورییف، اقتصاددان ارشد سابق بانک بازسازی و توسعه اروپا، معتقد است روسیه باید حدود 10% از محصول ناخالص ملی خود را خرج کند.

ناتالیا اورلووا، اقتصاددان ارشد الفا بانک در مسکو گفت: "حکومت تا پایان ماه می منتظر خواهد ماند و بررسی خواهد کرد که قیمت نفت چگونه خواهد بود و سپس تصمیم می گیرد که آیا فرصت های دیگری برای ارائه کمک دارد یا نه. اگر قیمت نفت به سطح جدید سقوط کند و بالا نرود، این یک سیگنال هشدار دهنده خواهد بود."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала