یک باب لابراتوار تشخیص ویروس کرونا در ولایت کندهار به بهره برداری سپرده شد

© وزارت صحت عامه یک باب لابراتوار تشخیص ویروس کرونا در ولایت کندهار به بهره برداری سپرده شد
یک باب لابراتوار تشخیص ویروس کرونا در ولایت کندهار به بهره برداری سپرده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه افغانستان از بهره برداری یک باب لابراتوار تشخیص ویروس کرونا در ولایت کندهار خبر داد.
تلاش وزارت صحت عامه برای تقویت لابراتوار تشخیص ویروس کرونا در ولایت‌های هرات و فراه - اسپوتنیک افغانستان
تلاش وزارت صحت عامه برای تقویت لابراتوار تشخیص ویروس کرونا در ولایت‌های هرات و فراه

به گزارش اسپوتنیک، وزارت صحت عامه افغانستان امروز سه شنبه 19 حمل 1399 نوشت: داکتر فیروزالدین فیروز وزیرصحت عامه کشور، امروز در یک سفر به ولایت کندهار، لابراتوار تشخیص ویروس کرونا را در این ولایت گشایش و به بهره برداری سپرد.این لابراتوار مجهز با همه ای امکانات طبی آماده گردیده است و ظرفیت تشخیص صد سمپل (نمونه) را در روز دارد.

در ادامه خبرنامه وزارت صحت عامه افغانستان آمده است: وزیر صحت عامه کشور، گشایش این لابراتوار را یک گام مهم برای فراهم شدن زمینه تشخیص ویروس کرونا در ولایت کندهار و ولایت‌های هم‌جوار آن دانسته گفت: "گشایش این لابراتوار ما را در راستای شناسایی واقعات مثبت کمک می‌کند. بعد از این نمونه‌ها برای تشخیص ویروس کرونا از ولایت‌های ارزگان، زابل و هلمند به کابل فرستاده نمی‌شود و در این لابراتوار مورد آزمایش قرار می‌گیرند."

وزیر صحت عامه هم‌چنان گفت، که برای تجهیز شفاخانه‌ها و لابراتوارهای این ولایت مقدار سه تُن تجهیزات که به شمول دستگاه ونتلاتور، بسته‌های محافظتی و دیگر تجهیزات مورد نیاز در نظر گرفته شده است که یک تُن آن امروز از طریق هوا به این ولایت رسید و متباقی آن از راه زمینی فرستاده می‌شود.

داکتر فیروز از گسترش ویروس کرونا در کشور ابراز نگرانی نموده گفت: تجهیزات و امکانات از شیوع این ویروس جلوگیری کرده نمی‌تواند و تنها راه پیش‌گیری از این ویروس، هم‌کاری مردم و رعایت رهنمودهای صحی است. اگر مردم این پدیده را جدی نگیرند، آسیب پذیری مردم در افغانستان از اثر این ویروس بیشتر از دیگر کشورها خواهد بود.

داکتر فیروز از کارکردهای مقام ولایت کندهار و دیگر مسئولان این ولایت، برای تدابیر گرفته شده جهت پیش‌گیری از این ویروس قدردانی نموده تاکید نمود که 10 ملیون افغانی که برای ولایت کندهار اختصاص داده شده بود، تمام آن‌ از سوی مسئولان بخش‌های مربوطه برای تجهیز درمانگاه ها به مصرف رسیده است که این یک اقدام نیک است.

از سوی هم، حیات الله حیات والی کندهار، بر تقویت تدابیر پیش‌گیری و کنترل ویروس کرونا در این ولایت تاکید نموده گفت: در حال حاضر حدود بستر 750 بستر برای بیماران کرونا در هم‌کاری با سکتور خصوصی آماده گردیده است که در صورت ضرورت این بسترها به 3500 افزایش خواهد یافت.

حیات بلند بردن سطح آگاهی عامه را در پیوند پیش‌گیری از ویروس کرونا مهم خوانده و از تمام رسانه‌ها و مسئولان این ولایت خواست تا در این راستا به مردم آگاهی دهی کنند.

یادآوری می کنیم، که تا اکنون 423 تن در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این میان 20 تن درمان شده و 14 تن جان باخته اند.

برای مهار این ویروس تا اکنون هیچ واکسینی ساخته نشده است. تنها راه پیش‌گیری از ویروس رعایت رهنمودهای صحی است.

شستن دست‌ها 30 بار در روز به مدت 20 ثانیه، ماندن در خانه و خودداری از گشت و گذار در بیرون از منزل، خودداری از دست دادن، روبوسی، بغل کشی، استفاده از ماسک در مکان‎های مزدحم و بلند بردن مقاومت بدن با استفاده از ویتامین سی از جمله راه های موثر در پیش‌گیری از این ویروس می‌باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала