اعضای هیات گفت‌وگو کننده صلح با طالبان بی‌مشوره گزینش شده‌ اند

© Sputnik . Zuhal Sarhadمحمد معصوم استانکزی
محمد معصوم استانکزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعدای از اعضای هیات گفت‌وگو کننده صلح با طالبان می‌گویند که بدون ‌مشوره گزینش شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، حکومت افغانستان، شام روز گذشته (پنج‌شنبه، ۷حمل) هیات گفت‌وگو کننده صلح با طالبان را نهایی کرد. اکنون وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که این هیات همه‌شمول است و برای رسیدن به صلح آجندی گفت‌وگو با طالبان را نیز آماده کرده‌اند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در این باره گفت: «با اعلام فهرست هیات مذاکره کننده نگرانی‌های مردم درباره آماده‌گی‌های حکومت برای مذاکره را مرفوع ساخته‌است و همچنین آجندای ما در جریان مذاکرات تشخیص شده و بخاطر رسیدن به صلح و ختم جنگ هر لحظه آماده مذاکره می‌باشی.».

معصوم ستانکزی، نادر نادری، عبدالمتین بیگ، حبیبه سرابی، عبدالهادی ارغندیوال، خالد نور، کلیم الله نقیبی، عنایت الله بلیغ، شهلا فرید، محمد ناطقی، حفیظ منصور، فوزیه کوفی، باتور دوستم، غیرت الله بهیر، فاطمه گیلانی، ضرار احمد مقبل، غلام فاروق مجروح، رسول طالب، شریفه زرمتی و ایوب انصاری کسانی استند که حکومت آنان را برای گفت وگو با طالبان برگزیده‌است.

اما شماری از کسانی که نام‌های شان در این فهرست استند می‌گویند که از گزینش شان و نیز آجندی گفت وگو طالبان آگاهی ندارند.

فوزیه کوفی، رهبر موج تحول افغانستان و‌ عضو این هیات گفت: «می‌توانست ترکیب هیات بهتر باشد و زنان بیشتر در این هیات باشد. اما آغاز کار است. امیدوار استیم که به مرور زمان گروه‌های تخنیکی دیگر هم ایجاد شود».

غلام فاروق مجروح، عضو مجلس نماینده‌گان و عضو دیگر این هیات نیز بیان داشت: «فهرستی که دیشب از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشر  شد، نام من هم در آن بود، ولی از طرف مقامات مرکزی هر دو دولت به کدام تماس گرفته نشده‌است و این موضوع از آن کدام اطلاع کافی ندارم».

در همین حال، شماری از احزاب این فهرست را همه‌ شمول نمی‌دانند.

فضل الهادی وزین، معاون گلبدین حکمتیار در انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار داشت: «لیست مناسب نیست. در این لیست مشکلات زیاد وجود دارد. و در کل با احترامی که به افراد و اشخاص داریم مورد قبول احزاب و جریان‌های سیاسی نیست».

احزاب سیاسی: هیات ایجاد شده توانایی گفتگو با طالبان را ندارند - اسپوتنیک افغانستان
احزاب سیاسی: هیات ایجاد شده توانایی گفتگو با طالبان را ندارند

همزمان با این منابع نزدیک به طالبان از سفر یک هیات این گروه به طالبان خبر می‌دهد و می‌گوید که این هیات درباره رهایی زندانیان با حکومت گفت وگو خواهد کرد.

سیداکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان گفت: «هیات به خاطری می‌آید که زندانیان را بررسی کند و واقعی همان افراد رها شود و تغییر نیاید».

اما وحید عمر ، مشاور رییس جمهور در امور روابط عامه و راهبردی آمدن هیات طالبان به کابل را رد کرد: «هیات طالبان تا هنوز نیامده‌ است و اگر آمدنی باشند خواهش ما از وزیر صحت عامه این است که در میدان هوایی آنان را معاینه کند».

قراربود مذاکرات میان افغانان دوهفته پیش آغاز شود، اما آن چه که اختلاف‌ها درباره چگونگی ایجاد هیات گفت‌وگو کننده و رهایی زندانیان طالبان گفته می‌شود، این روند با تاخیر رفت. اکنون انتظار می‌رود تا پس از رهایی زندانیان طالبان گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала