تصمیم ترامپ برای گفتگو در مورد کنترل تسلیحات با رهبران جهان

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر ترامپ آماده است قوای خود را از افغانستان خارج کند
ترامپ آماده است قوای خود را از افغانستان خارج کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور ایالات متحده قصد دارد با رهبران روسیه، چین، فرانسه و انگلیس موضوع کنترل تسلیحات را مورد بحث و مذاکره قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک، "رویترز" به نقل از یک منبع معتبردر کاخ سفید  نوشت: رئیس جمهور ایالات متحده در نظر دارد تا با رهبران روسیه ، چین ، انگلیس و فرانسه، ولادیمیر پوتین، شی جینپینگ، بوریس جانسون و امانوئل مکرون دیدار و در مورد کنترل تسلیحات صحبت کند.

بر اساس این گزارش، ترامپ می خواهد با استفاده از فرصت فراهم شده در جلسه رهبران پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل؛ موضوع توافقنامه سه جانبه کنترل تسلیحات را با روسیه و چین مورد بحث قرار دهد.

پیشنهاد پوتین به ترامپ مبنی  بر توافق بر سر کنترل تسلیحات - اسپوتنیک افغانستان
پیشنهاد پوتین به ترامپ مبنی بر توافق بر سر کنترل تسلیحات

این مقام ارشد ریاست جمهوری آمریکا به آژانس گفت: " "ایالات متحده از این فرصت استفاده می کند تا روسیه و چین را در چارچوب کنترل تسلیحات بین المللی قرار دهد و از یک رقابت پرهزینه تسلیحات جلوگیری کند."

 تاریخ ملاقات احتمالی روسای پنج کشور هنوز مشخص نیست.

 پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در پنجمین مجمع جهانی یادبود «هولوکاست»  پیشنهاد برگزاری نشست رهبران پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل: روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس را برای بررسی مشکلات جهان در سال 2020 ارائه داد.

پوتین در کنفرانس بین المللی که برای هولوکاست و تمامی قربانیان جنگ جهانی دوم در اسرائیل  برگزار شده بود، گفت: «فراموش کردن گذشته و بی توجهی به تهدیدات پیش روی می تواند به عواقب وحشتناکی منجر شود. ما باید شجاعت داشته باشیم و نه تنها مستقیماً این حرف را بزنیم ، بلکه باید همه تلاش خود را برای محافظت و دفاع از جهان انجام دهیم».

پیش از این آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد روسیه برای گفتگوی سازنده و برابر حقوق با ایالات متحده درباره مسائل مربوط به کنترل تسلیحات آماده است.

گفتنی است که پیمان استارت نو در سال 2010 بین دیمیتری مدودوف و باراک اوباما، روسای جمهور وقت امریکا و روسیه امضا شده و در 5 فبروری سال 2011 اعتبار یافت. طبق این پیمان تعداد موشک های بالستیکی قاره پیمای هرکدام از دو طرف در زیردریایی‌ها و بمب افکن های سنگین نباید از 700 فروند بیشتر باشد. حداکثر تعداد کلاهک های هسته ای برای هر طرف 1550 تعیین شده است.

مدت اعتبار این پیمان که آخرین پیمان معتبر بین روسیه و ایالات متحده است،  ماه فبروری سال 2021 به پایان می رسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала