پمپئو: رهبران افغانستان به صلح توجه کنند نه به چالش های انتخاباتی

© REUTERS / Leah Millisپمپئو: رهبران افغانستان به صلح توجه کنند نه به چالش های انتخاباتی
پمپئو: رهبران افغانستان  به صلح توجه کنند نه به چالش های انتخاباتی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید، رهبران افغانستان باید از کارهایی که باعث بی ثباتی می شود، خودداری کنند.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو؛ وزیرامور خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس خبری؛ با اشاره به پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان می‌گوید که به هیچ گروهی اجازه داده نخواهد شد که به فرصت بزرگ سیاسی به دست آمده در افغانستان آسیب برساند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «در آستانه یک فرصت بزرگ سیاسی قرار داریم و به هیچ گروه کوچکی که باور دارد این روند را تضعیف کرده می‌تواند، اجازه نخواهیم داد. شمار زیادی از این گروه‌ها وجود دارد که تلاش دارند آنچه را به دست آورده‌ایم، آسیب برسانند. اجازه نخواهیم داد که چنین شود.»

پمپئو با اشاره به اختلاف های اخیر میان رییس جمهور غنی و رییس اجراییه عبدالله عبدالله افزود: «ما از حکومت نو می خواهیم که همه شمول باشد و آرزوهای تمام افغانان را انعکاس دهد.»

پمپئو هفته کاهش خشونت در افغانستان را طی دو دهه گذشته بی‌پیشینه دانست.

 پومپئو: امریکا احتمالا امضای توافق نامه با طالبان را به تارخ 29 فبروری امضا کند  - اسپوتنیک افغانستان
پومپئو: امریکا احتمالا امضای توافق نامه با طالبان را به تاریخ 29 فبروری امضا کند

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت:« افغانان صلح می خواهند و این زمان آن است که به جای توجه به سیاست انتخاباتی به گذاشتن قدم به سوی صلح دوامدار و پایان جنگ با طالبان توجه شود.» 

آقای پمپئو گفت: «همه طرف‌ها خسته شده‌اند. ما به یک فرصت تاریخی برای صلح رسیده‌ایم.رسیدن به آن آسان نخواهد بود.ما باید از فرصت استفاده کنیم. درنزده سال جنگ، این نخستین بار است که هفته کاهش خشونت‌ها از سوی همه طرف‌ها اجرا می‌شود.اگر این دوره به موفقیت سپری شود، در تاریخ 29 فبروری آمریکا توافقنامه با طالبان را در هماهنگی با حکومت وحدت ملی، امضا خواهد کرد».

اقای پمپئو تاکید می‌ورزد که خروج سربازان آمریکایی از افغانستان به نفع این کشور و وعده برای قطع رابطه با هراس افگنان وابسته خواهد بود.

اودر پاسخ به پرسشی دربارۀ نقش ایالات متحده در کاهش تنش‌های انتخاباتی در افغانستان و پیامد آن بر روند صلح گفت: «تعهد ما این است که قانون اساسی در افغانستان وجود دارد، ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که از آن پیروی می‌شود. آنان انتخابات برگزار می‌کنند.این انتخابات معتبر، شفاف و آزاد باشند. ما به دنبال فرصت عظیم سیاسی هستیم. ما به هیچ یک از گروه‌های کوچک که مفکوره برهم زدن فرصت به میان آمده صلح را تضعیف کنند، اجازه نخواهیم داد - و تعداد زیادی هستند که می‌خواهند دستاوردهای که به دست آمده را برهم بزنند - اما ما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.»

این در حالی است که ساعات پیش از این رییس جمهور ترامپ در یک نشست خبری در هند هرچند بر بیرون ساختن سربازان امریکایی از افغانستان تاکید کرد، اما گفت که آمریکا  می‌خواهد حضور پایدار استخباراتی در آن کشور داشته باشد.

انتظار می‌رود توافقنامه امریکا با طالبان به روز شنبه در حضور نمایندگان نزدیک به سی کشور در دوحه امضاء شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала