سازمان ملل: طی 10سال بیش از 100هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند

© AFP 2023 / FILES DAVID FURST سازمان ملل: در ده سال جنگ در افغانستان بیش از 100 هزار تن کشته و زخمی شدند
 سازمان ملل: در ده سال جنگ در افغانستان بیش از 100 هزار تن کشته و زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان"یوناما" با نشر یک گزارش تازه می گوید که بیش از 10هزار غیرنظامی در جریان سال 2019در این کشور کشته و زخمی شدند.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد که در سال گذشته میلادی بر اثر درگیری‌ها در افغانستان3 هزار و 403 غیرنظامی کشته و6 هزار و 989 تن دیگر زخمی شدند.

این ششمین سالی است که مجموع تلفات غیر نظامیان افغان از 10 هزار نفر عبور می‌کند.

«تادامیچی یاماماتو» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان با اشاره به طرح کاهش خشونت‌ها گفت: کاملاً ضروری است که همه طرف‌ها از فرصت بوجود آمده برای توقف جنگ استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به «یوناما»، «میچل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر نیز در این باره اظهار داشت که همه طرف‌های درگیر جنگ باید از تلفات غیر نظامیان جلوگیری کنند.

بر اساس گزارش یوناما، گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان مسئول 62 درصد تلفات و نیروهای موافق دولت مسئول 29 درصد تلفات هستند.

 بر اساس گزارش‌ها، حملات هوایی نیروهای خارجی نیز یکی از مهمترین عوامل تلفات غیر نظامیان در افغانستان است.

همچنین در این گزارش از تمام طرف‌های درگیر در جنگ خواسته شده که جهت حصول اطمینان از حساب دهی در مورد تمام ادعاهای نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر، تحقیقات سریع، موثر و شفاف را انجام دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала