دانشمندان: ادرار انسان بهترین کود برای پرورش گیاه در مریخ است

عضو شوید
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد "ادرار انسانی" بهترین کود برای گیاهان در سیاره مریخ است.

به گزارش اسپوتنیک، محققان هلندی می‌گویند که با توجه به شرایط سخت انتقال کود به مریخ، ادرار انسان می‌تواند به پرورش گیاه در سیاره سرخ کمک کند.

در سال 2016 نخستین بار محققان دانشگاه «واگنینگن» در هالند اعلام کردند سعی دارند در فرایندهایی شبیه سازی شده در خاک ماه و مریخ گیاه پرورش دهند. در آن زمان مشخص شد گیاهان در هیچ بستری به جز خاک رشد نمی کنند و بهترین کود نیز چمن تازه چیده شده بود.

اما متاسفانه در مریخ هیچ گیاهی وجود ندارد و پرورش چمن در گلخانه های مریخی نیازمند آب و فضای زیادی است. با توجه به این امر دانشمندان  تحقیقات بیشتری انجام دادند و به دنبال بلور فسفات آمونیوم منیزیم (Struvite)بودند. آنها این ماده معدنی را از ادرار انسانی در واحدهای تصفیه فاضلاب به دست آوردند.

 زندگی در مریخ - اسپوتنیک افغانستان
زندگی در مریخ

محققان در آزمایش های گلخانه ای تعدادی دانه لوبیا را در گلدانها کاشتند. گلدانها حاوی خاک شبیه سازی شده ماه، میخ یا خاک معمولی زمینی بودند. به نیمی از گلدانها 15 گرم  فسفات آمونیوم منیزیم افزوده شد و در بقیه گلدانها هیچ کودی اضافه نشد. تمام گلدانها روزانه آبیاری شدند و  دمای گلخانه نیز روزها 20 و شبها 18 درجه سانتیگراد حفظ شد.

همزمان با رشد دانه های لوبیا محققان متوجه شدند گیاهانی که کود فسفات آمونیوم منیزیم دریافت کردند، رشد بیشتری داشته‌اند. این روند به خصوص در گیاهانی قابل رصد بود که در خاک شبیه سازی شده ماه و خاک معمولی زمین کاشته شده بودند.

تیم تحقیقاتی این ماده را از ادرار انسان در تصفیه‌ خانه‌های فاضلابی به دست آوردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد گیاهانی که در شبه خاک مریخی حاوی کود استروویت قرار داشتند، بهتر رشد کرده‌اند. به گفته دانشمندان، در صورت استفاده از مدفوع انسانی در کودها میزان رشد نیز افزایش خواهد یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала