امریکا چین و روسیه را "مخالفان احتمالی" نظامی می دانند

© Sputnik / Pavel Lvov /  مراجعه به بانک تصاویر امریکا چین و روسیه را "مخالفان احتمالی" نظامی می دانند
 امریکا چین و روسیه را مخالفان احتمالی نظامی می دانند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امريكا گفته كه اقدامات فعال روسيه، آن را به ساختن تسليحات جديد مجبور كرده است. کارشناسان چینی این رفتار را ابتذال واقعی می دانند و "برحق جلوه دادن" امریکا حیله گری نوبتی آنها است. آنها می گویند امریکا تا این حد احمق نیست که از سلاح های هسته ای علیه روسیه استفاده کند.

گااو یواندان در مقاله منتشره در نشریه هوانتزیو شیباو (چین) می نویسد، اندریو لوئیس، فرمانده بحریه دوم نیروی بحری امریكا، در مركز مطالعات استراتژیك و بین المللی (CSIS) در واشنگتن در تاریخ 4 فبروری، اظهار داشت كه از زمان دستیابی به آمادگی كامل عملیاتی در پایان سال گذشته، بحریه دوم به طرز سرسختانه به آماده سازی عملیات ها به درجه بلند و تقویت رقابت اردوی امریكا اقدام نموده است. در کنار این، در همان روز، وزارت دفاع ایالات متحده رسما استقرار کلاهکهای هسته ای کم قدرت، با نام مخفف W76-2 را تأیید کرد. این نمونه دیگری از افزایش رقابت کشور در زمینه تسلیحات است. در سال 2018، دونالد ترامپ اعلام كرد كه امریكا قصد دارد كلاهك هسته ای با قدرت كم برای بازداری روسیه را توسعه دهد.

رقابت اردوی امریکا معمولاً به عنوان رقابت ایالات متحده در تقابل با چین و روسیه تلقی می شود. پس از انحلال در سال 2011، بحریه دوم نیروی بحری ایالات متحده در سال 2018 برای تقویت قدرت نیروی بحری ایالات متحده و رقابت با روسیه و چین دوباره بازسازی شد. در سپتامبر سال گذشته، بحریه دوم یک مرکز عملیاتی بحری موقت در ایسلند برای نظارت بر اقدامات روسیه و چین در بحر منجمد شمالی ایجاد کرد و ضمناً استقرار اردوی امریکا در منطقه ادامه داد. لوئیس گفت بحریه دوم به انجام چنین عملیات های نظامی ادامه خواهد داد. به گفته وی، با توجه به فعالیت های روسیه و چین در این منطقه بحری، بحر منجمد شمالی در حال تبدیل شدن به منطقه رقابت بین قدرت های جهانی است.

قدرت‌مندترین زیردریایی‌های اتمی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
قدرت‌مندترین کشتی های تحت البحری اتمی روسیه

لوئیس همچنین گفت که روسیه اخیراً تأسیسات نظامی جدیدی را در قطب شمال ایجاد کرده است، وی حتی یک کشتی یخشکن نیز ساخته است که قادر به حمل راکت هایی با برد مختلف است. در گزارش قبلی پنتاگون درباره قدرت نظامی چین، منتشره سال 2019، گفته شده: "انتظار می رود چین حضور نظامی خود در بحر منجمد شمالی تقویت کند و احتمالاً تحت البحری های هسته ای را نیز در آنجا مستقر کند." لوئیس معتقد است اگر اردوی امریكا راهی معقول و مسالمت آمیز برای ورود به بحر منجمد شمالی پیدا نكند، در آینده لزوماً درگیری نظامی در این منطقه بوجود خواهد آمد.

ژانگ جونشای، محقق مؤسسه علوم نظامی نیروی بحری جمهوری خلق چین، در مصاحبه با روزنامه هوانتزو شیباو گفت: برای جانب امریکا این مبتذل است که چین و روسیه را به خاطر گسترش عملیات نظامی در بحر منجمد شمالی سرزنش کنند. عملیات نظامی امریکا و متحدان آن در قطب شمال هرگز متوقف نشده است.

کشتی های نو طیاره بردار و کشتی های جنگی اتمی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
کشتی های نو طیاره بردار و کشتی های جنگی اتمی روسیه

جان رود وزیر دفاع امریکا در تاریخ 4 فبروری گفت، در کنار این، نیروی بحری ایالات متحده استقرار کلاهک هسته ای جدید W76-2  با قدرت کم را در راکت های بالستیک تحت البحری ها آغاز کرده است. وی گفت سلاح های جدید بازداری را تقویت می کنند و به مخالفان بالقوه نشان می دهند که ایالات متحده می تواند به طور مناسب و قاطعانه به هر سناریوی تهدید پاسخ دهد. براساس این تحلیل، علی رغم نیروی نسبتاً ناچیز انفجار بار هسته ای از قدرت کم ، در یک درگیری، ممکن است طرف مقابل تصمیم اشتباهی اتخاذ کند، زیرا او قادر به تعیین نوع کلاهک هسته ای راکت در حال حمله نخواهد بود. بنابراین، استقرار سلاح های هسته ای کم توان به ثبات استراتژیک کمک نمی کند.

پروفسور یانگ چنگجون، یک متخصص چینی در زمینه فناوری راکتی و استراتژی هسته ای، در تاریخ 5 فوریه به خبرنگاران هوانتزیو شیباو گفت: اطلاعات مربوط به تأیید وزارت دفاع ایالات متحده از استقرار کلاهکهای هسته ای کم قدرت W76-2 باید با انعکاسات زیادی از طرف جامعه جهانی شود. این اقدامات تهدیدی حتی بیشتر برای صلح و ثبات جهانی محسوب می شود. یانگ چنگجون معتقد است، با وجود اظهارات امریكا مبنی بر توسعه كلاهكها علیه روسیه، این در حقیقت حیله گری جدیدی امریکا است که هدف آن تبرئه کردن خود در مورد توسل به این نوع سلاح است. ایالات متحده هرگز از سلاح های هسته ای برای حمله به روسیه که پتانسیل هسته ای برابر دارد، استفاده نمی کند. در آینده، ایران، عراق و سایر کشورها به احتمال زیاد به اهداف واقعی حمله هسته ای ایالات متحده مبدل خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала