نامه‌ سراج‌الدین حقانی به نیویارک تایمز؛ ما طالبان چی می‌خواهیم

© AP Photo / Rahmat Gulنامه‌ سراج‌الدین حقانی به نیویارک تایمز؛ ما طالبان چی می‌خواهیم
نامه‌ سراج‌الدین حقانی به نیویارک تایمز؛ ما طالبان چی می‌خواهیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون گروه طالبان در این نامه گفته است که ما جنگ خود را با ائتلاف خارجی به رهبری ایالات متحده انتخاب نکردیم. مجبور شدیم از خودمان دفاع کنیم. خروج نیروهای خارجی نیاز اصلی ما بود.

به گزارش اسپوتنیک، سراج‌الدین حقانی، معاون گروۀ طالبان در مقاله‌یی در روزنامۀ نیویارک تایمز نگاشته‌است، هنگامی که هژده ماه پیش گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان آغاز شد، اطمینان او از پیروزی این روند نزدیک به صفر بود.
سراج‌الدین حقانی در این نوشته به نگرانی‌هایی دربارۀ نظام افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز گفته‌ است که در این باره شهروندان افغانستان در اجماعی به آن خواهند پرداخت و نیز اطمینان می‌دهد که افغانستان نو به هیچ کشوری تهدید نخواهد بود: وی گفت«در بیشتر از چهار دهه گذشته زنده‌گی‌های ارزشمند شهروندان افغانستان روزانه قربانی می‌شوند، تمام مردم در این جنگ عزیزان شان را از دست داده‌ اند و همه از جنگ چهار دهه خسته شده‌اند؛ من به این باور هستم که این کشتارها باید متوقف شوند.»
ما جنگ خود را با ائتلاف خارجی به رهبری ایالات متحده انتخاب نکردیم. مجبور شدیم از خودمان دفاع کنیم. خروج نیروهای خارجی نیاز اصلی ما بود.
تیم مذاکره کننده ما به رهبری ملاعبدالغنی برادر و عباس استانیکزی، طی 18 ماه گذشته بمذاکره کنندگان خستگی ناپذیر امریکایی همکاری کردند تا بتواند به توافق برسند.
ما به رغم نگرانی مداوم و ناامیدی در صفوف خود به دلیل افزایش بمباران روستاهای ما توسط ایالات متحده و حرکات عجله و ناپایدار طرف امریکایی، مذاکراتی را برگزار کردیم. حتی هنگامی‌که رئیس جمهور ترامپ مذاکرات را متوقف کرد، ما درهای صلح را باز گذاشتیم زیرا ما افغان‌ها بیشتر از ادامه جنگ رنج می بریم.
حقانی افزود:توافق صلح‌ی که اینگونه مذاکرات شدید انجام شود، نمی تواند بدون سازش متقابل انجام شود. این واقعیت که ما به سرعت در حال انجام چنین مذاکرات داغ با جانب‌ی هستیم که با آنها به مدت دو دهه به شدت جنگیدیم، بدون در نظرداشت اینکه باران مرگ از آسمان در حال ریزش است، گواهی بر تعهد ما برای پایان دادن به دشمنی ها و برقراری صلح در کشور ما است.
در این نامه‌ آمده است: ما از نگرانی ها و سؤالات موجود در افغانستان و فراتر از آن آگاه هستیم که بعد از خروج نیروهای خارجی چه حکومتی خواهیم داشت. پاسخ من به چنین نگرانی ها این است که این امر به اجماع افغان ها بستگی دارد. ما نباید اجازه دهیم که ترس های‌مان دخالت در روند بحث و تبادل نظر واقعی داشته باشد.
این عضو طالبان می‌گوید :این مهم است که هیچ کس این روند را با نتایج از پیش تعیین شده و پیش شرط ها اضافه نکند. ما متعهد هستیم که با احزاب مشورتی با سایر احزاب کار کنیم تا بتوانیم در مورد سیستم سیاسی جدید و فراگیر توافق کنیم که صدای هر افغان را منعکس کند.
او گفت:"من مطمئن هستم که با رهایی از تسلط و دخالت های خارجی، راهی را برای ساختن یک نظام اسلامی پیدا خواهیم کرد که در آن همه افغان‌ها از حقوق برابر برخوردار باشند، جایی که حقوق زنان توسط اسلام، از حق تحصیل گرفته تا حق کار میسر خواهد شد."
سراج‌الدین حقانی، می گوید که ما آگاه هستیم که ممکن است افغانستان توسط گروه های شورشی برای تهدید امنیت منطقه ای و جهانی از خاک افغانستان استفاده کنند. وی گفت:"هیچ یک از افغانها علاقه ای به چنین گروه هایی ندارند که به کشور ما حمله کنند و آن را به یک میدان جنگ تبدیل کنند. ما قبلاً به اندازه کافی از مداخلات خارجی رنج برده ایم. ما تمام همکاری ها را با همکاری سایر افغان ها انجام خواهیم داد تا افغانستان جدید تبدیل به گلچینی از ثبات شود."
ما آماده هستیم تا بر اساس احترام متقابل با شرکای بین المللی خود در زمینه ایجاد صلح و بازسازی طولانی مدت کار کنیم. پس از خروج از نیروهای ایالات متحده، آنها قادر خواهند بود در توسعه و بازسازی افغانستان پس از جنگ نقش سازنده ای داشته باشند.
وی گفت: "ما اهمیت حفظ روابط دوستانه با همه کشورها را می شناسیم و مشکلات آنها را جدی می گیریم. افغانستان توانایی تحمل زندگی در انزوا را ندارد. افغانستان جدید به عضوی مسئول در جامعه جهانی تبدیل خواهد شد.ما اگر سازگار با اصول اسلامی باشیم به همه کنوانسیون های بین المللی متعهد خواهیم ماند. و ما انتظار داریم که سایر کشورها به حاکمیت و ثبات کشورمان احترام بگذارند و آن را مبنای همکاری بدانند ، نه رقابت و درگیری."
معاون گروه طالبان، گفت:«ما می خواهیم با ایالات متحده توافق نامه امضا کنیم و کاملاً متعهد به اجرای هر بند، نامه و روحیه هستیم. تحقق پتانسیل توافق، اطمینان از موفقیت آن و دستیابی به صلح پایدار خواهد بود. و برادران افغانم به زودی جشن این توافقنامه تاریخی را برگزار می کنند. پس از اجرای کامل، مردم افغانستان شاهد خروج همه نیروهای خارجی خواهند بود. به زودی روزی را خواهیم دید که با همه برادران و خواهران افغان خود گرد هم می آییم، شروع به حرکت به سمت یک صلح پایدار می کنیم و پایه و اساس یک افغانستان جدید را می گذاریم."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала