امریکا: اگر طالبان توافق را نقض کنند آمادۀ استفاده از زور علیه آنها هستیم

© Sputnikامریکا: اگر طالبان توافق را نقض کنند آمادۀ استفاده از زور علیه آنها هستیم
امریکا: اگر طالبان توافق را نقض کنند آمادۀ استفاده از زور علیه آنها هستیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات امریکایی به رئیس‌جمهور افغانستان اطمینان داده‌اند که امریکا پس از امضای توافق‌نامه با طالبان کشور را ترک نخواهد کرد و در صورت نقض توافق‌نامه، آمادۀ استفاده از زور علیه طالبان هستند.

به گزارش اسپوتنیک، سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع می‌گوید که مقامات امریکایی به رئیس‌جمهور غنی و دیگر نمایندگان افغانستان اطمینان داده است که امریکا پس از امضای توافق‌نامه صلح همکاری خود را با افغانستان قطع نمی‌کند و در صورت که طالبان* توافق‌نامه را نقض کنند، آماده است علیه آنها از روز استفاده کند.

پیش از این، این کانال با استناد از  یک مقام ارشد پنتاگون خاطر نشان کرده بود که مذاکر‌ه کنندگان امریکا و طالبان بر سر آتش‌بس موقت در افغانستان به توافق رسیده‌اند.

طالبان: امریکا از سرنوشت ابرقدرت های دیگر در افغانستان عبرت بگیرد - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: امریکا از سرنوشت ابرقدرت های دیگر در افغانستان عبرت بگیرد

این حال است که ینس استولتنبرگ، دبیرکال ناتو در حاشیه نشست امنیتی در مونیخ گفت که ناتو هنوز افغانستان را ترک نخواهد کرد، اما امریکا و این سازمان آماده هستند اگر «طالبان آمادگی خود را برای متوقف کردن خشونت» نشان دهند، تعداد سربازان خود را از افغانستان بیرون کنند.

آنچه که مقامات امریکایی به رئیس‌جمهور افغانستان گفته است «ما تضمین می‌کنیم که اگر آنها (طالبان) توافق‌نامه صلح را نقض کنند. امریکا قدرت کافی برای نابودی دارد و از آن استفاده خواهد کرد. ما همیشه با افغانستان خواهیم بود... اگر طالبان توافق را رعایت نکنند احتمالاً تعداد سربازان را در افغانستان نیز افزایش خواهیم داد».

منبع می‌گوید مقامات افغان به همتایان امریکایی خود گفته اند که از جزئیات توافق‌نامه باید آگاه باشند و بدانند که چگونه توافق برای کاهش خشونت اجرایی می‌شود و همچنان مقامات افغانی از توافق برای کاهش خشونت پشتیبانی می‌کنند و به آن احترام می‌گذارند، اما سوالات است که نزد آنها (مقامات افغانستان) باقی مانده است.

این منبع همچنان به سی‌ان‌ان گفته است که طالبان جنگجویان خود را قانع می‌کنند که توافق برای کاهش خشونت «سازش نیست، بلکه شکست یک قدرت غربی است». به گفته این منبع، طالبان اطمینان دارند که رسیدن آنها به قدرت فقط موضوع زمان است. در همین حال به گفته مقامات افغانستان، طالبان از صلح می‌ترسند، زیرا پس از ختم جنگ تنها راه که باقی می‌ماند، پیوستن جنگجویان آنها به جامعه است.

امریکا و طالبان چندین ماه در سال 2019 میلادی مذاکره کردند. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان با هیات دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پس از هشت دور مذاکره، بر سر پیش نویس توافق‌نامه صلح که شامل آتش‌بس، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آغاز مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان بود، توافق کردند. اما در ماه سپتمبر، پس از یکسری حملات انتحاری که توسط طالبان در کابل و برخی دیگر از شهرهای افغانستان انجام شد و همچنان در نتیجه حمله انتحاری کابل که منجر به کشته شدن یک امریکایی شد، رئیس‌جمهور ترامپ دستور داد تا مذاکرات با طالبان متوقف و توافق‌نامه که روی آن آقای خلیل‌زاد با طالبان توافق کرده‌ بودند، لغو شود.

در اواسط ماه جنوری، طالبان به خلیل‌زاد پیشنهاد آتش‌بس موقت در افغانستان را برای مدت هفت تا ده روز دادند. و نماینده دفتر سیاسی طالبان در قطر از سرگیری مذاکرات بین طالبان و امریکا به رهبری خلیل‌زاد را تایید کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала