ترامپ: امضای توافق صلح با گروه طالبان افغانستان نزدیک است

© REUTERS / Mike Theilerترامپ: امضای توافق صلح با گروه طالبان افغانستان نزدیک است
ترامپ: امضای توافق صلح با گروه طالبان افغانستان نزدیک است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور ایالات متحده امریکا روز پنجشنبه گفت، که امریکا به امضای توافق صلح با گروه طالبان افغانستان «خیلی نزدیک» شده، اما این حتما به معنای دستیابی به توافق نیست.
ترمپ توافق صلح با طالبان را به‌ گونۀ مشروط تأیید کرد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ توافق صلح با طالبان را به‌ گونۀ مشروط تأیید کرد

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از ایرنا به استناد از فرانس پرنس، دونالد ترامپ در برنامه رادیویی «رودکیل ویذ جرالدو» افزود: بر این باورم که ما خیلی (به توافق با طالبان) نزدیک شده ام؛ معتقدم که فرصت های خوبی برای رسیدن به توافق وجود دارد و (توافق را) خواهیم دید.

این اعلام رییس جمهوری امریکا کمی پس از آن بیان می شود، که امریکا و طالبان بر سر آتش بس یک هفته ای به توافق رسیدند.

ترامپ در اظهاری دیگر که قطعیت اظهار اولیه او را زیر سوال می برد، تصریح کرد: این معنایش آن نیست که ما حتما به توافق دست خواهیم یافت اما در دو هفته آینده مشخص می شود.

رییس جمهوری امریکا گفت: ما گفت و گوی خیلی خوبی داریم و در یک تا دو هفته آینده (نتیجه آن را) خواهیم دید. آنها (طالبان) هم خواهان امضای توافق هستند.

ترامپ این را هم آشکار نگفت که توافق با طالبان آتش بسی موقت است یا صلحی پایدار.

دو روز پیش، یک مقام عالی رتبه امریکا گفت: دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور موافقت اولیه‌اش را برای انعقاد توافقنامه‌ با طالبان افغانستان اعلام کرد.

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه به نقل از مقامات امریکایی نوشت، ترامپ به صورت مشروط با عقد توافقنامه صلح با طالبان در روز دوشنبه موافقت کرده است و این توافقنامه در صورت پایبندی طالبان به کاهش خشونت، احتمالا به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان منتهی می شود.

این توافقنامه تنها در صورتی امضا خواهد شد که طالبان طی یک دوره آزمایشی حدود هفت روزه در آخر این ماه(فیبروری) تعهد خود به کاهش خشونت را اثبات کنند. اگر کاهش خشونت رعایت بشود، آنگاه انتظار می رود توافقنامه امریکا و طالبان به مذاکرات بین افغانستانی ها منتهی شود.

در همین حال، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، روز سه شنبه در تماس تیلیفونی با «اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» رییس جمهوری و رییس اجرایی دولت افغانستان، آنها را در جریان پیشرفت مذاکرات امریکا و طالبان قرار داد.

کاهش خشونت و اعلام آتش بس از موارد مورد مخالفت طالبان در مذاکرات با امریکا بود.

یادآوری می کنیم، که مذاکرات امریکا و طالبان که از مهر ماه سال جاری و در پی لغو دعوت ترامپ از این گروه برای حضور در امریکا متوقف شده بود، در اواسط ماه قوس بار دیگر در دوحه قطر از سر گرفته شد.

دور پیشین مذاکرات یکساله طالبان و امریکا در دوحه در حالی جریان داشت که دو طرف از نزدیک شدن به امضای توافقنامه خبر می دادند اما، در نهایت، مخالفت طالبان با اعلام آتش بس، به نوعی مذاکرات را به شکست موقت کشاند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала