رحیمی: تاهنوز حکومت هیئت گفتگوکنندۀ صلح را ایجاد نکرده‌ است

© Photo / Facebook/MRرحیمی: تاهنوز حکومت هیئت گفتگوکنندۀ صلح را ایجاد نکرده‌ است
رحیمی: تاهنوز حکومت هیئت گفتگوکنندۀ صلح را ایجاد نکرده‌ است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با نزدیک شدن واشنگتن و طالبان به امضای توافق‌نامۀ صلح میان دو طرف، ریاست اجراییۀ حکومت افغانستان می‌پذیرد که حکومت وحدت ملی، هنوز هیئت گفتگوکنندۀ صلح را با طالبان ایجاد نکرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مجیب رحیمی، سخنگوی ریاست اجراییه می‌گوید که دربارۀ ایجاد هیئت گفتگوکنندۀ صلح با طالبان، اجماع سیاسی هم وجود ندارد.

وی گفت: «تا هنوز متأسفانه اجماع سیاسی بین آنانی که در کمپ جمهوری اسلامی افغانستان قرار دارند، در این مورد وجود ندارد. طبعاً پیشرفت در مذاکرات، اولویت بحث در این موارد را مطرح می‌سازد».

چند دسته‌گی‌‌ها میان سران حکومت و سیاست‌گران در کشور، از بزرگ‌ترین علت‌های تأخیر در ایجاد هیئت گفت وگو کننده صلح دانسته می‌شود.

آگاهان هشدار می‌دهند که حکومت باید هرچه زودتر هیئت مذاکره کنندۀ صلح را ایجاد کند؛ وگرنه فرصت کنونی به میان آمده از بهر صلح، نیز از دست خواهد رفت.   

فوزیه کوفی، رهبر موج تحول بیان داشت: «اکنون هم زمانش است که به سرعت، سیاسیون، جامعۀ سیاسی افغانستان، باید دور هم جمع شوند؛ هم روی تشریفات پروسه که هیئت مذاکره‌ کننده است، شورای مصالحه است و این‌ها، و هم در مورد اصول اساسی‌ای که به حیث خطوط سرخ یا به اصطلاح ارزش‌های اساسی جمهوری اسلامی افغانستان است، توافق و اجماع صورت بگیرد».

محمد صادق قادری،عضو مجلس نماینده‌گان نیز گفت: «یک اجماع سیاسی - ملی تشکیل بدهند تا یک هیئت همه‌شمول، به نماینده‌گی از تمام مردم افغانستان، به جانب طالبان معرفی گردد تا ما این فرصت اندک را از دست ندهیم».

به روز یک‌‍شنبه، محمد عمر داوودزی، مسوول دفتر دستۀ انتخاباتی اشرف غنی گفت که برای ایجاد یک اجماع در روند صلح به برگزاری یک لویۀ جرگه و نیز ایجاد دوبارۀ شورای رهبری مصالحه - که برای همه‌‎گان پذیرفتنی باشد - نیاز است؛ اما ریاست اجراییه بدین باور است که در مرحلۀ کنونی، به جرگه‌های مشورتی از بهر پرداختن به روند صلح، نیازی نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала