دلیل پنتاگون برای نصب کلاهک های هسته‌ای در زیردریایی ها

CC0 / U.S. Naval Sea Systems Command / دلیل پنتاگون برای نصب کلاهک های هسته‌ای در زیردریایی ها
 دلیل پنتاگون برای نصب کلاهک های هسته‌ای در زیردریایی ها  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دفاع ایالات متحده، در مورد استقرار کلاهک های هسته ای کم قدرت در زیردریایی های آمریکا توضیح داد.

به گزارش اسپوتنیک، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به کارگیری سلاح اتمی ضعیف شده در زیردریایی های این کشور را تأیید نموده، گفت این سلاح‌ها بازدارندگی کشور های دیگر برای درگیری با آمریکا را افزایش می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره به کارگیری کلاهک های اتمی ضعیف شده در تجهیزات نظامی آمریکا مطرح کرد و افزود: اینگونه سلاح‌ها گزینه هایی را در اختیار رئیس جمهوری به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح قرار می دهد.

اسپر ادامه داد: این گزینه ها به ما اجازه می‌دهند تا از درگیری جلوگیری و بازدارندگی ایجاد کنیم اما در صورت لزوم قادر خواهیم بود تا بجنگیم و پیروز شویم.

این در حالی‌است که پیشتر در  وزارت خارجه روسیه به استقرار موشک‌های اتمی تاکتیکی در زیردریایی‌های آمریکا واکنش نشان داده شد.

ترس غربی ها از  زیردریایی اژدر روزقیامت روسیه - اسپوتنیک افغانستان
ترس غربی ها از زیردریایی "اژدر روزقیامت" روسیه

 «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که استقرار این کلاهک با هدف ادعایی تقویت بازدارندگی در برابر روسیه موجب نگرانی عمده مسکو از راهبرد هسته‌ای آمریکا شده است. 

ریابکوف در ادامه گفت، اقدامات روسیه در زمینه تجهیز خود به سلاح‌های هسته‌ای و دیگر مدل‌های تجهیزات نظامی به معنی آن است که کلاهک‌های آمریکا تهدید مستقیمی علیه امنیت روسیه به شمار نمی‌روند، اما علی‌رغم این نگران‌کننده هستند. 

وی گفت: «بکارگیری کلاهک‌های کم‌قدرت هسته ای روی سلاح‌های راهبردی به معنی این است که استدلال‌‌های پیشتر مطرح‌شده از سوی طرف‌های آمریکایی در خصوص استفاده احتمالی از چنین بمبی اکنون در حال محقق شدن است.»

ریابکوف اضافه کرد: «این به معنای آن است که ایالات متحده در حال پایین آوردن آستانه [جنگ] هسته‌ای است.

کلاهک هسته‌ای جدید مدل بهبود یافته کلاهک‌های هسته‌ای  W76-2  هستند که در زیردریایی‌های اتمی ترایدنت 2 بکار گرفته شده‌اند؛ از این رو مقامات دفاعی معتقدند تولید این کلاهک ها در مجموع تعداد کلاهک‌های اتمی آمریکا را تغییر نمی‌دهد و به آن نمی افزاید.

جان رود معاون سیاست‌گذاری وزارت دفاع آمریکا به رسانه ها گفته بود، در بررسی وضعیت هسته‌ای در سال گذشته، مشخص شد تعداد کمی کلاهک جنگی موشک‌های بالستیک زیردریایی نیاز به اصلاحاتی دارند.

 اگرچه بسیاری از کارشناسان دفاعی آمریکا به کارگیری این نوع تسلیحات را باعث افزایش خطر درگیری اتمی دانسته‌اند اما مقامات وزارت دفاع می گویند این کلاهک اتمی که  W76-2 نام دارد، به مراتب ضعیف‌تر از بمب اتمی است که در سال 1945 درهیروشیما به کار گرفته شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала