رسانه ها: قاتل "سردار سلیمانی" درسقوط هواپیمای آمریکایی در غزنی کشته شد

© AFP 2023 / KHAMENEI.IR / AFPسردار قاسم سلیمانی
سردار قاسم سلیمانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی منابع خبری گزارش داده اند که مایکل دی آندرا معروف به«آیت‌الله مایک» قاتل سردار قاسم سلیمانی و رئیس عملیات‌های سیا علیه ایران، عراق و افغانستان در سقوط هواپیمای آمریکایی در ولایت غزنی کشته شده است.

به گزارش اسپوتنیک، برخی رسانه های خبری از جمله پایگاه خبری تحلیلی « veteranstoday» به نقل از منابع ناشناس نوشته اند: هواپیمایی که روز دوشنبه در افغانستان سقوط کرد حامل مایکل دی آندرا قاتل "سردار قاسم سلیمانی" و رئیس عملیات‌های سیا علیه ایران، عراق و افغانستان بوده است.

آندرا شاخص‌ترین چهره سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. وی مسئول عملیات‌های سیا علیه عراق،‌ ایران و افغانستان بوده است.

در ماه جون سال 2017 روزنامه  The New York Times در مقاله‌ای برای نخستین بار اسم «مایکل دی آندریا» را به‌میان آورد. گفته شد که در سازمان "سیا" به او لقب‌ «شاهزاده تاریکی» داده‌اند. وی پس از آنکه برای رسیدن به امیال خود به دروغ به دین اسلام گروید به «آیت الله مایک» نیز شهرت یافت.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز وی در این زمان عملیات جستجو و تعقیب اسامه بن لادن، بنیانگذار و رهبر سابق گروه تروریستی القاعده را بر عهده داشت. همچنین هدایت برنامه سی آی ای (سیا) در «قتل‌های هدفمند پهپادی» نیز برعهده مایکل دی آندرا بوده است. اجرای این برنامه به حذف هزاران مظنون به عضویت در شبکه‌های تروریستی منجر شده است.

Флаги Сша и Ирана  - اسپوتنیک افغانستان
افشای مذاکرات پنهانی آمریکا و ایران پس از ترور سلیمانی

گفته می‌شود که عملیات شکار «ابوبکر بغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش، نیز تحت نظر وی انجام شده است.

برخی نویسنده های آمریکایی که با ساختار سازمان جاسوسی (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ) آشنایی دارند پس از ترور سردار قاسم سلیمانی که به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا انجام شد، فردی به نام «مایکل دی آندرا، رئیس عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا)، را به عنوان مغز متفکر در ترور سردار سلیمانی معرفی کردند.

گفتنیست که گروه طالبان روز دوشنبه در بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد که یک فروند هواپیمای  آمریکایی را در ولایت غزنی افغانستان سرنگون کرده است، و ویدیویی را از لاشه این هواپیما پس از سرنگونی منتشر کرد.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که بعدازظهر امروز در منطقه «سدوخیل» ولسوالی «ده‌یک» ولایت غزنی یک فروند هواپیمای آمریکایی که مأموریت اطلاعاتی داشت ساقط شده است.

ابتدا مسوولان محلی در غزنی ادعا کردند که گویا هواپیمای ساقط شده، مربوط به شرکت هوایی آریانا بوده اما ؛ شرکت هوایی آریانا با تکذیب این خبر اعلام کرد: "خبری که مبنی بر سقوط یک فروند طیاره د آریانا افغان هوایی شرکت در تعداد از رسانه ها نشر گردیده حقیقت نداشته، تمامی پروازهای د آریانا افغان هوای شرکت به شکل نرمال انجام شده است".

برخی گزارش‌ها نشان داد که این هواپیما، نظامی و متعلق به ارتش آمریکا بوده که در منقطه تحت کنترل طالبان افغانستان سقوط کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала