کار عملی پروژۀ تاپی دوباره به تأخیر افتید

© AFP 2023 / Noah Seelam کار عملی پروژۀ تاپی دوباره به تأخیر افتید
   کار عملی پروژۀ تاپی دوباره به تأخیر افتید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارساختمانی پروژۀ "تاپی" در افغانستان احتمال می رود که تا شش ماۀ آینده هم آغاز نشود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شبکۀ نظارت از منابع طبیعی روز یک‎شنبه (6 دلو) گفته‌‎است که کارعملی پروژۀ " تاپی" در افغانستان یک بار دیگر با تأخیر روبه‌رو شده‌است.

اعضای این شبکه می‌گویند که تا کنون گذشته از تصویب نشدن قانون اصتملاک زمین‌های مسیر این پروژه، کارهای بسیار زیادی هستند که از سوی حکومت انجام نشده‎اند و این همه سبب تأخیر در آغاز مرحلۀ ساختمانی لولۀ گاز ترکمنستان در افغانستان شده‎است.

ابراهیم جعفری، عضو شبکۀ نظارت از منابع طبیعی در این باره گفت: "قانون را توشیح می‎کند یا پارلمان این قانون را توشیح بکند و پارلمان هم مصروف فرامین تقنینی سابقۀ رییس‌جمهور است و من فکر می‌کنم که حداقل تا شش ماخ زمان به شکل طبعی و نورمال لازم خواهد بود که ما از این مرحله گذر بکنیم."

وزارت معادن نیز می‎پذیرد که تا کنون شماری از تفاهم نامه‌های ضروری برای آغاز به‌کاراین پروژه، امضاء نشده‎اند.

تاپی؛ بهانۀ تازه برای تداوم حضور امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تاپی؛ بهانۀ تازه برای تداوم حضور امریکا در افغانستان

بر بنیاد زمان‎بندی مرحلۀ تطبیق پروژۀ تاپی درافغانستان، سال 2017 میلادی تعیین شده بود، اما این زمان سه سال با تأخیر روبه‌رو شده‌است.

سال گذشته وزارت معادن از آغاز کار ساختمانی این پروژه در کشور در آغاز سال 2020 میلادی خبرداد، اما اکنون یک باردیگر به نظر می‎رسد که این پروژه به‌زودی آغاز نشود.

عبدالقدیرمطفی، سخنگوی وزارت معادن وپترولیم گفت: "ما به زودی چهار تفاهم‌نامه را امضاء خواهیم کرد که از همه مهمتر در آن امضاء تفاهم‌نامه با کشور میزبان است که پس از آن کار ساخت و ساز در افغانستان آغاز خواهد شد."

این درحالی‌ست که چندی پیش رییس‌جمهور ترکمنستان از مقام‌های این کشور خواست تا برای شدت بخشیدن کار این پروژه بیشتر کار کنند.

شماری از آگاهان، کند کاری‌های وزارت معادن را در بخش عملی ساختن این پروژه به تداوم سرپرستی و ضعف مدیریت در این وزارت، پیوند می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала