احتمال انفجار یک ماهواره در مدار زمین

© Fotolia / Vadimsadovskiاحتمال انفجار یک ماهواره در فضای نزدیک زمین
احتمال انفجار یک ماهواره در فضای نزدیک زمین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک ماهواره در پی آسیب برگشت‌ناپذیر به باتری‌هایش، تا چند ماه آینده در فضا منفجر خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، ماهواره ساخت شرکت "بوئینگ"که اجرای آن را شرکت "دایرکت‌تی‌وی"(DirecTV) بر عهده دارد، در پی یک حادثه در معرض خطر انفجار در هفته‌های آینده قرار گرفته است.

 دولت آمریکا برای کاهش آسیب احتمالی ناشی از این انفجار به ماهواره‌های دیگر، اجازه داده تا این ماهواره رو به نابودی را به مدار بالاتری انتقال دهد.

ماهواره " Spaceway"  که از سال 2005 تاکنون، 35 هزار و 400 کیلومتر بالای زمین چرخیده و تا پیش از تنزل درجه به یک ماهواره پشتیبان، پوشش تلویزیونی با وضوح بالا را برای سال‌های بسیار فراهم کرده است.

ماهواره جاسوسی امریکا به مدار زمین رفت+ ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
ماهواره جاسوسی امریکا به مدار زمین رفت+ ویدیو

مقامات شرکت دایرکت‌تی‌وی  اخیرا  به "کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا"(FCC) اعلام کردند که این ماهواره در دسامبر سال 2019 و در پی یک اختلال اساسی، به آسیب حرارتی برگشت‌ناپذیری در باتری‌ها دچار شده است.

اگرچه Spaceway در ماه‌های اخیر برای تامین نیروی مورد نیاز، بر پنل‌های خورشیدی خود تکیه داشته اما به زودی به دوره‌ای نزدیک می‌شود که در سایه زمین فرو می‌رود و باید باتری‌های آن را فعال کرد. با آغاز این دوره از 25 فبروری، مقامات شرکت اظهار داشتند که باتری‌های آسیب‌دیده به محض فعال شدن، منفجر خواهند شد و ماهواره را نابود خواهند کرد. این موضوع می‌تواند بقیه ماهواره‌های نزدیک را نیز در معرض خطر قرار دهد.

بهدلیل موقعیت مکانی بلند این ماهواره، هدایت آن به سمت پایین و محل گردش ماهواره‌های دیگر نمی‌تواند روش مناسبی باشد. دایرکت‌تی‌وی به جای انتخاب این روش، از کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا درخواست کرده تا این ماهواره را دوباره مکان یابی کنند و آن را به مدار بالاتری موسوم به "مدار قبرستان" انتقال دهند که در فاصله حدود 300 کیلومتری بالای مسیر کنونی آن واقع است. آنها امیدوارند که Spaceway در این مدار منفجر شود.

رد کردن یک ماهواره معمولا طی فرآیندی صورت می‌گیرد که می‌تواند ماه‌ها طول بکشد و به میزان سوخت باقیمانده در مخزن آن بستگی دارد.

مقامات کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا، درخواست دایرکت‌تی‌وی را برای خارج کردن Spaceway از برنامه پذیرفته‌اند تا این ماهواره به مدار بالاتری انتقال یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала