شاهین: گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا در مورد توافق مشترک مجددا آغاز شد

© Sputnik / Z.Mمحمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر بامداد روز جمعه، بیست‌وهفتم جدی از آغاز گفت‌وگوهای ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه با زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "هشت صبح" هم‌زمان با آغاز گفت‌وگوهای زلمی‌ خلیل‌زاد با ملاعبدالغنی برادر در پیوند به از سرگیری مذاکرات رسمی‌ طالبان با امریکا، گروه طالبان اعلام کرده است که هیات گفت‌وگوکننده دو طرف، روی امضای «توافق‌نامه صلح» و چگونه‌گی مراسم آن صحبت کرده‌اند.  

دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر بامداد روز جمعه، بیست‌وهفتم جدی از آغاز گفت‌وگوهای ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه با زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان خبر داده است.

 سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطردر توییتی نوشته است که این گفت‌وگوها حول محور امضای توافق‌نامه صلح میان دو طرف و چگونه‌گی مراسم آن تمرکز دارد. به سخن آقای شاهین این گفت‌وگوها روز پنج‌شنبه، ۲۶ جدی آغاز شده و قرار است تا چند روز دیگر ادامه یابد.

ارگ: اگر طالبان آتش‌بس را قبول کنند مذاکرات مستقیم آغاز خواهند شد - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: اگر طالبان آتش‌بس را قبول کنند مذاکرات مستقیم آغاز خواهند شد

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان نوشت: «دو گروه مذاکره کننده دیروز و امروز مذاکرات سازنده‌ای داشتند. گفت‌وگوها چندین روز ادامه خواهد یافت و ما در مقاطع مختلف اطلاع‌رسانی خواهیم کرد».

این سخنگوی طالبان افزود که مذاکرات «مفید» بوده و دو طرف در مورد توافق مشترک و مراسم مربوط به آن گفتگو می‌کنند. او جزییات بیشتری ارائه نداد.

 با این حال، ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این توییت سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته است که برقراری آتش‌بس یگانه راه رسیدن به صلح پایدار در کشور است. دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روز گذشته (جمعه) در خبرنامه‌ای آورده است: «هر طرحی که در آن آتش‌بس به حیث یک قدم اساسی مطرح شود، مورد پذیرش مردم و دولت قرار خواهد گرفت.» در این خبرنامه هم‌چنان آمده است که صلح برای دولت، مردم و متحدان بین‌المللی افغانستان در اولویت قرار دارد و یگانه راه رسیدن به این اولویت پذیرفتن آتش‌بس از جانب طالبان با حکومت افغانستان می‌باشد.

مقامات آمریکايی در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند ولی خبرگزاری رویترز از قول دو مقام آمریکایی بدون ذکر نام آنها گزارش داد اگر طالبان در مذاکرات دوحه با آمریکا به توافق برسد یک آتش‌بس 10 روزه با نیروهای آمریکایی، کاهش درگیری با نیروهای دولتی افغانستان و مذاکره با مقامات دولت افغانستان را خواهد پذیرفت.

کارشناسان معتقدند اگر این مذاکرات به نتیجه برسد می‌تواند امیدواری به یافتن یک راه‌حل نهایی برای جنگ در افغانستان را احیا کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала