آیا پاکستان در تلاش بسته کردن «بندر حیرتان» است؟

© Photo / ارگآیا پاکستان در تلاش بسته کردن «بندر حیرتان» است؟
آیا پاکستان در تلاش بسته کردن «بندر حیرتان» است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان مجلس افغانستان می گویند، که پاکستان شمال کشور را به خاطر بسته کردن «بندر حیرتان» ناامن می کند.
محموله صادراتی افغانستان از بندر حیرتان به چین رسید  - اسپوتنیک افغانستان
محموله صادراتی افغانستان از بندر حیرتان به چین رسید

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، عباس ابراهیم‌زاده نماینده بلخ در مجلس نمایندگان افغانستان، در نشست عمومی روز شنبه (21 جدی) خاطر نشان ساخت که پاکستان سعی دارد تا توسط طالبان مسلح شمال کشور را سقوط داده و «بندر تجارتی حیرتان» را مسدود سازد.
او اضافه کرد، که هم‌اکنون بلخ به شهر وحشت و دزدی مبدل شده است؛ اما مسئولان به فکر فساد بیشتر و خرید خانه در دبی و ترکیه می‌باشند.
ابراهیم زاده اضافه کرد، که از سوی دیگر پاکستانی‌ها پس از مسدود سازی مرز «آقینه» سعی دارند تا توسط طالبان «بندر حیرتان» را مسدود سازند تا هیچ کالایی از سمت شمال وارد کشور نشود.
او هشدار داد، که اگر بندر حیرتان مسدود ساخته شود، احتمال دارد که یک بوجی آرد به 5 هزار افغانی برسد.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود، که پس از گشایش راه‌های بدیل برای بندر کراچی پاکستان به ویژه بندر چاه‌بهار ایران، تجارت افغانستان از طریق پاکستان کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.
در همین حال یک عضو دیگر مجلس نمایندگان کشور می‌گوید، که هم‌اکنون از 14 هزار نیروی پولیس کشور تنها 10 هزار آن در اختیار مقام‌های بلند پایه دولتی می‌باشند.
علی اکبر جمشیدی نماینده دایکندی در نشست امروز از افزایش جرایم جنایی در کابل اظهار نگرانی کرد و گفت: علت افزایش سطح جرایم کمبود تشکیل پولیس وزارت امور داخله می‌باشد.
جمشیدی اضافه کرد، که هم‌اکنون براساس آمارهای ارائه شده از سوی قوماندانی امنیه کابل، 14 هزار پُولیس در پایتخت فعالیت دارند، که از این جمله 10 هزار آن در خدمت افراد بلند پایه دولتی و زورمندان قرار دارند و تنها 4 هزار تن آنان برای پیاده ساختن نظم در جامعه و تنفیذ قانون کار می‌کنند.
او خواستار شد تا پولیس و پرسونل قوماندانی امنیه از اختیار زورمندان بیرون آورده شود و به وظایف اصلی آنان تمرکز صورت گیرد.
جمشیدی همچنین خواستار شد تا همانند سابق پوسته‌های امنیتی کوچک در نواحی مختلف ایجاد شود و گزمه‌های سیار لغو گردد.
جمشیدی این گفته‌ها را درحالی مطرح می‌کند، که پیش از این عطا محمد دهقانپور نماینده مردم غور گفته بود، که مقام نمایندگان مجلس بالاتر از وزرای کابینه بوده و حکومت باید برای آنان نیز حد اقل «بیست محافظ» و چهار «رنجر» در نظر بگیرد.
دهقانپور از آنچه او «برخورد دوگانه» حکومت با وزرا و نمایندگان خواند به شدت انتقاد کرد و گفته بود، که این برخورد درحالی صورت می‌گیرد که مقام اعضای مجلس به مراتب بلندتر از وزرای کابینه می‌باشد.
دهقانپور با اشاره به اینکه حکومت برای هر وزیر ده‌ها محافظ و چندین رنجر پُولیس در نظر گرفته است؛ خواستار شد تا نمایندگان مجلس نیز از این امتیاز بهره‌مند شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала