ایران قصد ایجاد سلاح هستوی را ندارد

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده دائمی ایران در سازمان ملل در مورد وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک ایران گفت که تهران قصد دستیابی به تسلیحات هستوی را ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، مجید تخت راوانچی ، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل ، طی سخنرانی به PBS NewsHour  گفت: با وجود قطع عمل به تعهدات تحت برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) ، ایران قصد دستیابی به تسلیحات هستوی را ندارد.

تاکید پوتین و عون بر راه حل منصفانه مسئله هسته ای ایران - اسپوتنیک افغانستان
تاکید پوتین و عون بر راه حل منصفانه مسئله هسته ای ایران

پیش از این ، ایران از کنار گذاشتن آخرین محدودیت اساسی در معامله برنامه هستوی این کشور در مورد تعداد سانتریفیوژهای غنی شده خبر داد و این مرحله را "آخرین" خواند.

تخت روانچی در پاسخ به این سؤال كه آیا این مرحله به معنی آن است كه دولت ایران قصد دارد تولید سلاح های هستوی را آغاز كند ، گفت: "نه ، ما علاقه ای به تسلیحات هستوی نداریم. زیرا ما دستور دقیق و مقدس مقام معظم رهبری برای ممنوعیت تسلیحات هستوی را داریم. "

"در حین حال ، هیچ مکانی برای تسلیحات هستوی در دکترین دفاعی ایران وجود ندارد. بنابراین ، ما نمی خواهیم سلاح هستوی داشته باشیم. "

برای اولین بار ، تهران در سالگرد خروج امریكا از توافقنامه برنامه هستوی، ایران از عملی نمودن بعضی از محدودیتهای هستوی امتناع ورزید.

ایران و اسرائیل تاسیسات هسته ای پنهانی یکدیگر را کشف کردند - اسپوتنیک افغانستان
ایران و اسرائیل تاسیسات هسته ای پنهانی یکدیگر را کشف کردند

واشنگتن در 8 می 2018 توافق را كنار گذاشت ، تهران دقیقا یك سال بعد به آن پاسخ داد و آنرا "صبر استراتژیك" خواند. امتناع از عملی نمودند بعضی از ماده های توافقنامه در مرحله اول مربوط به ذخایر یورانیم غنی شده و آب سنگین بود. پس از آن ، مقامات تهران مرحله دوم کاهش تعهدات را اعلام کرده گفتند که ایران یورانیم را در حد موردنیاز خود غنی می سازد. مرحله سوم از 6 سپتامبر آغاز شد: سپس ایران اعلام كرد كه بدون ایجاد محدودیت در زمینه تحقیقات هستوی و توسعه به شرایط توافق ، فعالیت خود را با تعدادی از سانتریفیوژها آغاز می نماید.

برای چهارمین بار ، ایران در تاریخ 6 نوامبر با شروع استفاده از سانتریفیوژها برای غنی ساختن یورانیم در تأسیسات فردا، از تعهدات معامله خودداری کرد ، در حالی که این معامله حاکی است که فقط مجتمع در نطنز می تواند هدف اساسی باشد.

در اخیر نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود:  ایران قصد ایجاد سلاح هستوی را ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала