تحقیقات تازه؛ کار اداره‌ی ملی امتحانات غیرشفاف بوده است

© Photo / FB / MoHE AFتحقیقات تازه؛ کار اداره‌ی ملی امتحانات غیرشفاف بوده است
تحقیقات تازه؛ کار اداره‌ی ملی امتحانات غیرشفاف بوده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع از دوران «اداره ملی امتحانات» می گوید که بسیاری از این افراد براساس روابط زیر نظر عبدالقدیر خمویش به مدت چند سال عضویت این کمیته را دریافت کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، در گزارش تحقیقی دریافته است که «اداره ملی امتحانات» غیر شفاف و با تخطی های زیادی همراه است. بررسی نشان می دهد که این اداره در نتیجه‌ی کانکور عمومی ده ها داوطلب در چهار سال اخیر دست کاری کرده و برای آنان نتیجه‌ی دومی ساخته است. این کار خلاف لایحه کانکور و لایحه تبدیلی ها است.

کانکور راهیابی به دانشگاه در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آینده 20 هزار داوطلب بی نتیجه کانکور چی می شود؟

برخی از داوطلبان نتیجه‌ی دومی با نمره های متفاوت و بلندتر درست شده و ده ها تن دیگر خلاف لایحه رشته های دیگر و اغلب رشته ها بهتر، تبدیل شده اند.

منابع از این اداره می گویند که دست کاری در نتیجه‌ی کانکور بسیار گسترده است و باید از کارکرد این اداره نظارت شود. بخش دیگر یافته ‌ها نشان می دهد که چندین نفر خلاف لایحه، از سه تا پنچ بار کانکور امتحان داده است.

اداره ملی امتحانات کانکور به تاریخ 22 اسد طی فرمان رئیس جمهور غنی از ساختار وزارت تحصیلات عالی کشور جدا به عنوان یک اداره‌ی مستقل برای گرفتن امتحان و اعلام نتایج نتیجه ایجاد شد.

خودکشی دختر جوان به دلیل ناکام ماندن در کانکور - اسپوتنیک افغانستان
خودکشی دختر جوان به دلیل ناکام ماندن در کانکور

دست کاری در نمره و نتایج داوطلبان، اسناد کانکور سال 1394-1398 نشان می دهد که شماری از این افراد در نتیجه‌ی عمومی کانکور ناکام مانده یا در رشته‌ی پائین کامیاب شده بودند، اما ای اداره امتحانات بعدا آنها را به دادن نمره های بلندتر در رشته های مختلف مانند طب، انجینری دانشگاه کابل معرفی کرده اند، این در حالی‌ست که ماده‌ی چهلم لایحه امتحانات کانکور می‌گوید: "نتایج امتحان کانکور نهایی بوده و تجدیدنظر در آن صورت نمی‌گیرد".

همچنان ماده‌ی هجدهم این لایحه چنین صراحت دارد: "تغییر رشته داوطلبی که نظر به انتخاب رشته و اخذ نمره حاصله در یکی از دانشکده‌ها از طرف کمیته امتحانات معرفی شده باشد، مکلفیت کمیته امتحانات نمی‌باشد". اما این اداره ملی امتحانات خلاف این دو ماده رفتار کرده است.

این لایحه‌ی جلو تبدیلی را کاملا مسدود نکرده، بلکه در شرایط خاص اجازه‌ی تبدیلی داده شده است، اما صلاحیت آن نه به اداره محلی امتحانات، بلکه به ریاست امور محصلان سپرده شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала