روند ثبت شکایت‌ها در برابر نتایج ابتدایی انتخابات پایان یافت

© Sputnik / Firooz Mashoofروند ثبت شکایت‌ها در برابر نتایج ابتدایی انتخابات پایان یافت
روند ثبت شکایت‌ها در برابر نتایج ابتدایی انتخابات پایان یافت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روند ثبت شکایت‌ها در برابر نتایج نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری در کمیسیون شکایت‌های انتاباتی، امروز (چهارشنبه، 4 جدی) پایان یافت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع  نیوز، مسؤولان کمیسیون‌ شکایت‌های انتخاباتی در پایان امروز گفتند که در حدود پانزده هزار شکایت در دفترهای این نهاد در کابل و ولایت‌ها، از سوی دسته‌های انتخاباتی ثبت شده‌اند.

این روند، روز دوشنبه (2 جدی) آغاز شد و برای سه روز ادامه داشت. مسؤولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، می‌گویند که روند بررسی این شکایت‌ها، به روز پنج‌شنبه (5 جدی) آغاز می‌شود و پانزده روز ادامه خواهد داشت.

کمیسیون شکایت: بیش از ده هزار شکایات ثبات و همگرایی ثبت کرده است - اسپوتنیک افغانستان
کمیسیون شکایت: بیش از ده هزار شکایات ثبات و همگرایی ثبت کرده است

قطب‌الدین رویدار، عضو کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفت: «ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که به تمامی شکایات رسیده‌گی می‌کنیم. بربنیاد قانون و طرزالعمل، فیصله‌های خودرا صادر می‌کنیم و برای تطبیق به کمیسیون مستقل انتخابات می‌فرستیم«.

از این میان، در حدود چهار هزار شکایت از سوی دستۀ انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی، ثبت شده‌است.

امرالله صالح، معاون نخست این دستۀ انتخاباتی، امروز در یک نشست خبری در کابل بر بررسی جدی این شکایت‌‎ها تأکید کرد: «ما دنبال از این هستیم که رأی‌های ما که بنابر هیچ دلیل تخنیکی مفقودالاثر است، باید پیدا شود و ارقام منتشر شده در نتیجه تفتیش ثانی باید دوباره بالا برود.»

اما، دسته‌های انتخاباتی «ثبات و هم‌‎گرایی» به رهبری عبدالله عبدالله و «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار، از آن‌چه که زیرفشار قرار گرفتن کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گویند، ابراز نگرانی می‌کنند.

سیف الرحمن حبیبی، عضو دستۀ انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی اظهار داشت: «توقع ما از کمیسیون این است که در مطابقت با قانون و لوایح به شکایت‌های ما رسیده‌گی کند.»

جواد قادری، عضو دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی نیز بیان داشت: «تیم ثبات و هم‌گرایی بیشتر از هشت هزار شکایت را ثبت کرده‌است و توقع داریم که به تمامی شکایت‌های دسته‌های انتخاباتی رسیده‌گی شود».

از سویی هم، نهادهای ناظر بر روند انتخابات، میزان بلند ثبت شکایت‌های انتخاباتی را نگران کننده می‌دانند.
یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان اظهار داشت: «فقط این‌ها می‌‎شود که جنجال پروسه را زیاد بسازد و کمیسیون شکایت را منتظر کاغذپرانی و خواندن کاغذ و کارهای داخلی بسازد».

 نتایج نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری، به روز یک‌شنبه (1 جدی) اعلام شد. بربنیاد این نتایج، اشرف غنی و عبدالله عبدالله به ترتیب بلندترین آرای انتخابات ششم میزان را به خود اختصاص داده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала