دسته انتخاباتی نبیل: اعلام نتایج کودتا در برابر مردم ‌سالاری است

© Photo / Facebook/RNدسته انتخاباتی نبیل: اعلام نتایج کودتا در برابر مردم ‌سالاری است
دسته انتخاباتی نبیل: اعلام نتایج کودتا در برابر مردم ‌سالاری است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تکت انتخاباتی امنیت و عدالت نوشته است، که اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری کودتا در برابر مردم‌ سالاری است.

رئیس کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی: پیش داوری نکنید، هنوز زود است - اسپوتنیک افغانستان
رئیس کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی: پیش داوری نکنید، هنوز زود است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، تیم انتخاباتی «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‌الله نبیل نتایج ابتدایی اعلام‌شده از سوی کمیسیون انتخابات را «کودتا» در برابر دموکراسی و روندهای مردم‌ سالار دانسته و گفته است که این نتیجه را نمی‌پذیرد.

در اعلامیه‌ی این تیم که پس از ظهر امروز (یک‌شنبه، ۱ جدی) منتشر شده، آمده است که کمیسیون انتخابات به اصل بی‌طرفی و چارچوب‌های حقوقی توجه نکرده و به‌صورت «جانب‌دارانه» نتایج ابتدایی را اعلام کرده است.

به باور نبیل، کمیسیون انتخابات با این اقدام خود «آخرین میخ را بر پیکر نیم‌جان دموکراسی» کوبیده است.

تیم «امنیت و عدالت» کمیسیون انتخابات به عدم رعایت قانون متهم کرده است. نبیل همچنان تیم «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی را نیز متهم کرده است، که در امور کمیسیون مداخله کرده و روند انتخابات را از مسیر قانونی‌اش منحرف و به طرف بحران سوق داده است.

با این همه، تیم «امنیت و عدالت» از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی خواسته است که با حفظ بی‌طرفی کامل آرای سفید را از سیاه جدا کند. این تیم همچنان از کمیسیون شکایات خواسته است که عاملین اصلی تقلب‌های سازمان‌یافته را از فهرست نامزدان حذف و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کند.

دسته «امنیت و عدالت» در ادامه نوشته است، که در صورتی که کمیسیون شکایات نیز این کار را انجام ندهد، «بحران بس عظیم  چندلایه ناشی از حکومت برآمده از بطن  تقلب، جوهر و هستی نظام را اضمحلال و متلاشی خواهد ساخت و قیمت آن‌را مردم افغانستان خواهند پرداخت!».

یادآوری می کنیم، که کمیسیون مستقل انتخابات پیش از ظهر امروز (یک‌شنبه، ۱ جدی) نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. آرایی که از سوی این کمیسیون معتبر شناخته شده، یک‌میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۰۱ رأی است.

براساس این نتایج، اشرف غنی با گرفتن ۹۲۳ هزار و ۸۶۸ رأی (۵۰.۶۴ درصد) در رده نخست و عبدالله عبدالله با گرفتن ۷۲۰ هزار و ۹۹۰ رأی در رده‌ی دوم قرار گرفته است.

پیشتر تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله نیز گفته بود، که نتیجه‌ی تقلبی اعلام‌شده از سوی کمیسیون بدون تصفیه‌ی آرای پاک از ناپاک بوده و مشروعیت ندارد.

دسته «دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی اما از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات استقبال کرده و از طرف‌های دخیل در انتخابات نیز خواسته است که نتایج اعلام‌شده را بپذیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала