آیا ترامپ با امتیاز دهی پاکستان در صدد بیرون شدن از افغانستان است؟

© REUTERS / Leah Millisآیا ترامپ با امتیاز دهی پاکستان در صدد بیرون شدن از افغانستان است؟
آیا ترامپ با امتیاز دهی پاکستان در صدد بیرون شدن از افغانستان است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احتمال می رود که پاکستان در قبال تداوم نقش آفرینی برای تسهیل مذاکرات امریکا و طالبان به دنبال دریافت امتیاز از دولت رئیس جمهور کنونی امریکا باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دولت دونالد ترامپ که یک سال پیش برنامه های آموزش نظامی امریکا به پاکستان را به بهانه پشتیبانی اسلام آباد از طالبان و عدم همکاری در بحث افغانستان تعلیق کرده بود، اکنون درصدد ازسرگیری آن است که به باور کارشناسان کاخ سفید به دنبال هموار سازی راه بیرون رفت از افغانستان و بهبود موقعیت از دست رفته خود در سیاست های اسلام آباد است.

بر اساس گزارش امروز (شنبه) رسانه های پاکستانی: امریکایی ها طی سال های اخیر پاکستان را به شدت به هم دستی با طالبان در افغانستان و بی توجهی به تحرکات شبه نظامیان در مرزهای شرقی خود با هند، متهم کرده است و اکنون ازسرگیری برنامه آموزش نظامی برای پاکستان به نحوی دلجویی از پاکستان و امتیازدهی به این کشور برای همیاری واشنگتن جهت بیرون شدن آبرومندانه از افغانستان تعریف می شود.

پیوندهای اسلام آباد-واشنگتن تا پیش از دیدار عمران خان نخست وزیر پاکستان با دونالد ترامپ در کاخ سفید، به دلیل اتهامات پیاپی امریکایی ها به سردی گراییده بود. سفر عمران خان به واشنگتن به گفته مقامات دو کشور به ترمیم مناسبات شکننده کمک کرده و تصمیم فعلی ترامپ برای ازسرگیری همکاری های نظامی با پاکستان نشان دهنده به اصطلاح گرمی در پیوندهای دو کشور است.

سپاسگزاری ترامپ از عمران خان به خاطر آزادی گروگان ها  - اسپوتنیک افغانستان
سپاسگزاری ترامپ از عمران خان به خاطر آزادی گروگان ها

تارنمای پاکستانی «داون» امروز با انعکاس تصمیم وزارت امور خارجه امریکا برای ازسرگیری برنامه آموزش نظامی برای پاکستان، نوشت: واشنگتن تصمیم گرفته تا در قبال تسهیل مذاکرات درخصوص بیرون شدن نظامیان امریکایی از افغانستان، به اسلام آباد اعتبار (امتیازدهی) دهد.

برنامه بین المللی آموزش نظامی موسوم به (IMET) تحت مدیریت وزارت امور خارجه امریکا بیش از یک دهه به عنوان ستون روابط نظؓامی میان اسلام آباد و واشنگتن به شمار می آمد، که هر چند سال گذشته ترامپ پس از اعلام مواضد تند علیه پاکستان، تصمیم به تعلیق این برنامه گرفت.

افغانستان، دلیل نرمش امریکا در قبال پاکستان

محمد طاهر خان کارشناس پاکستانی امور افغانستان و فرآیند مذاکرات دولت ترامپ با طالبان گفت: به نظر می رسد حساسیت گفت وگوهای امریکا و طالبان و سفرهای متعدد زلمای خلیل زاد نماینده ترامپ در امور صلح افغانستان، باعث شده تا مواضع کاخ سفید نیز در قبال اسلام آباد نرم شود.

وی می گوید: احتمال می رود که پاکستان نیز در قبال تداوم نقش آفرینی برای تسهیل مذاکرات امریکا و طالبان، به دنبال دریافت امتیاز از دولت ترامپ باشد.

طاهر خان معتقد است: علاوه بر بحث افغانستان، قول پاکستان به امریکا برای برخورد جدی تر با گروه های شبه نظامی و آن دسته از عناصری که به گفته واشنگتن به ضرر منافع آنان در منطقه است، نیز می تواند یکی از دلایل ازسرگیری همکاری های نظامی امریکا باشد.

تلاش امریکایی ها برای ترمیم موقعیت از دست رفته خود در پاکستان

جاوید رانا تحلیلگر ارشد راهبردی و امور امنیتی در پاکستان گفت: تصمیم دولت ترامپ درخصوص ازسرگیری برنامه آموزش نظامی برای پاکستان جدای از پیشبرد همکاری ها میان دو کشور، یک جنبه سیاسی دارد و آن این است که واشنگتن نگران موقعیت از دست رفته خود در پاکستان و نگاه پاکستانی ها به تحکیم روابط با قدرت های منطقه ای همچون ایران، چین، روسیه و ترکیه است.

وی معتقد است: ارتش پاکستان سال گذشته و پس از تعلیق برنامه های نظامی امریکا، راهبردی جدید برای توسعه مناسبات دفاعی و نظامی با چین و روسیه تدوین کرد که این موضوع موجب نگرانی کاخ سفید شده بود.

این تحلیلگر شبکه پرس تی وی اظهار داشت: امریکایی ها که تا سال گذشته پاکستان را عامل شکست آنان در افغانستان می دانستند، سعی کردند تا با تعلیق مناسبات و یا کمک های مالی-نظامی بتوانند اسلام آباد را تحت فشار قرار دهند اما به نظر می رسد که واشنگتن نه تنها در این طرح ناکام مانده بلکه بیم آن دارد که کاهش مناسبات نظامی و دفاعی با پاکستان، راه را برای پکن و مسکو به عنوان دو رقیب قدرتمند واشنگتن جهت توسعه روابط با اسلام آباد همواره کند.

پیشینه مواضع ضدپاکستانی ترامپ

رئیس جمهوری امریکا که اواخر تیرماه امسال در کاخ سفید میزبان نخست وزیر پاکستان بود، ازسرگیری همکاری ها با اسلام آباد به ویژه شروع کمک های نظامی به این کشور را به اقدامات بیشتر برای کسب رضایت واشنگتن مشروط کرد.

پاکستان و امریکا که زمانی به ویژه در دوران جنگ اتحاد جماهیر شوروی پیشین با افغانستان و نیز دورانی که واشنگتن سرگرم طراحی حمله به افغانستان بود، دو کشور متحد محسوب می شدند، اما طی سال های اخیر به ویژه با شروع کار دولت ترامپ دیگر خبری از اتحاد میان دو کشور نیست.

بی اعتمادی اسلام آباد و واشنگتن نسبت به یکدیگر با شروع کار دولت ترامپ بیشتر شد تا جایی که دونالد ترامپ مقام‌های پاکستانی را به دروغگویی و فریب کاری متهم کرده و مدعی شد که اسلام آباد در مبارزه با تروریسم همکاری صادقانه با واشنگتن نداشته است.

یادآوری می کنیم، که امروز رسانۀ امریکایی «رول کال داد کام» نوشته است، که کانگرس ایالات متحدۀ امریکا ۱۵میلیون دالر هزینۀ گفت‌وگوهای صلح با طالبان را تأیید کرده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала