کار یونیما در افغانستان؛ حمایت از دموکراسی یا جانبداری سیاسی؟

عضو شوید
در چند روز اخیر حرف و حدیث‌های در پیوند به چگونگی حضور ناظران سازمان ملل متحد در کمیسیون انتخابات و مداخله این نهاد بین المللی در پروسه‎ی انتخابات وجود دارد که شماری آن را طرف دار یک تیم انتخاباتی عنوان می‌کنند و شماری دیگری پشتیبان دموکراسی می‎دانند.

در پی ادعای تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» مبنی بر مداخله یونیما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد بر روند انتخابات یک عضو ستاد انتخاباتی تیم «دولت ساز» در ولایت بلخ این ادعا را بی بنیاد دانسته و یونیما را پشتیبان پروسه‌های دموکراتیک در افغانستان می داند.

محمد عبده عضو پیشین مجلس نمایندگان و رییس یکی از دفاتر ستاد انتخاباتی دولت ساز در ولایت بلخ از پیشینه ‌ی حضور یونیما در انتخابات‌های سپری شده در کشور یاد آوری کرده و این نهاد را در برگزاری انتخابات بی‌طرف عنوان می‌کند.

آقای عبده بر فیصله نامه‎ی شورای امنیت سازمان ملل متحد یونیما اشاره کرده، می گوید، که یونیما در افغانستان ماموریت دارد تا از پروسه‎های دموکراتیک نظارت نموده و در راستای رفع نواقص و مشکلات آن همکاری‎های همه جانبه را انجام دهد.

«دفتر هیت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان از انتخابات سال 1383 خورشیدی تا انتخابات سپری شده سال جاری همیشه همکاری مثبت نموده و از این روند ملی کشور نظارت سازنده داشته است پس نمی توان سازمان ملل متحد را در انتخابات افغانستان طرفدار یک جناح مشخص عنوان کرد».

این عضو تیم ستاد انتخاباتی دولت ساز تاکید می‎کند، که برخی از حرف‎ها و سخن‌ها در پیوند به چگونگی مداخله یونیما در پروسه‎ی انتخابات وجود دارد که این گفته‎ها غیر مسئولانه و غیر مطلوب می‎باشد چون این نهاد یک سازمان بین المللی است.

اما اعضای ستاد تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در بلخ به بی‎طرفی یونیما باور نداشته و نسبت به عدم داخله این نهاد در پروسه‎ی انتخابات با شک و تردید سخن گفته تاکید می‌‎‎کنند، که باید سازمان ملل متحد در پروسه‌های ملی افغانستان بی‌طرفی‌اش را حفظ کند.

محمد سردار سعیدی عضو رهبری حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عضو ستاد انتخاباتی تیم ثبات و همگرایی می‌گوید، که هیت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نتوانسته به مردم قناعت بدهد که بحیث یک جریان بی‌طرف در روند انتخابات کشور حضور دارند.

«هرگاه یونیما نتواند نقش اساسی خود را اجرا کند و منحیث یک کمک کننده بدون مطلب در روند انتخابات حضور یابد، بی‎اعتمادی مردم به این نهاد افزایش یافته و اعتبار سازمان ملل متحد زیر سوال خواهد رفت».

آقای سعیدی تاکید می ‌کند، که سازمان ملل متحد در سال‌های گذشته منحیث یک نهاد دوست مردم افغانستان بوده و از اعتبار فوق العاده‌ی در میان مردم برخوردار است از این‌رو باید این اعبتار را حفظ نموده و از دست اندازی‌ها در پروسه انتخابات جلوگیری کند.

با این حال شماری از فعالان مدنی بر حل صلح آمیز بن بست پیش آمده در پروسه‎ی انتخابات تاکید نموده و خواهان آن هستند که سازمان ملل متحد در افغانستان بحیث مرجع میانجی نقش آفرین بوده و مانع تجارب انتخابات 2014 در انتخابات شود.

سید محمد یزدان پرست عضو اتحادیه نهادهای مدنی در ولایت بلخ می‎گوید، تا زمانی که اعتماد صدمه خورده کمیسیون مستقل انتخابات احیا نشده و از شفافیت انتخابات به مردم تضمین داده نشود، حکومت بعدی نیز مانند حکومت فعلی از لحاظ مشروعیت با مشکلات مواجه خواهد بود.

به او به ادعای تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی در مورد یونیما اشاره کرده، می‎گوید، که این ادعا بی پیشینه نبوده و در سال 2009 میلادی نیز هواخواهان داکتر عبدالله عبدالله در آن انتخابات، هم‌چنان نماینده آن زمان دفتر یونیما را به جانب‌داری از تیم انتخاباتی حامد کرزی متهم کرده بود.

«زیر سوال بردن بی‌طرفی یونیما منحیث یگانه نهاد که می‌تواند مدیریت کننده بحران در افغانستان باشد، خطرناک و پیامدهای منفی فراتر از تصور می‌باشد».

ادعا زیرسوال بردن بی‌طرفی دفتر یونیما در افغانستان پس از همگانی شدن نامه‌ی ماه پیش رییس یونیما به رییس کمیسیون مستقل ا نتخابات افغانستان مورد بحث قرار گرفت.

در این نامه یونیما از برخورد نامناسب مولانا عبدالله یک کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات شکایت کرده و خواهان برخورد قانونی کمیسیون با این عضوش شده بود که این مورد واکنش برانگیز شده و بیشتر تیم ثبات و همگرایی این موضع گیری یونیما را گام در راستای حمایت از تیم دولت ساز قلم داد کرد.

تا حال دفتر یونیما راجع به ادعای اخیر تیم ثبات و همگرایی واکنش روشن نداشته است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала